عبادی سئو | آموزش سئو || آموزش سئو وب سایت

وبلاگ در زمینه آموزش سئو و ارائه خدمات سئو فعالیت دارد

عبادی سئو | آموزش سئو || آموزش سئو وب سایت

وبلاگ در زمینه آموزش سئو و ارائه خدمات سئو فعالیت دارد

نحوه محاسبه Bounce rate در گوگل آنالیتیکس

نحوه محاسبه Bounce rate در گوگل آنالیتیکس

Bounce Rate چیست را به شکل کلی در مقاله اول تعریف کردیم ولی تعریف Bounce rate یا همان نرخ پرش از نگاه گوگل در ابزار Google Analytics کمی متفاوت و البته دقیق‌تر است، از نگاه گوگل:

اگر کاربری Interaction انجام ندهد یک بانس ریت (Bounce Rate) رخ داده است.

حال interaction چیست را در ادامه تعریف خواهیم کرد ولی بدانید که برای محاسبه نرخ پرش باید درباره interaction ها اطلاعات خوبی داشته باشید حتی اگر نیاز به محاسبه آن نداشته باشید ولی قطعا در زمان آنالیز صحیح نیاز به این مفاهیم خواهید داشت.


Interaction درGoogle Analytics چیست




معنی Interaction “تعاملمی‌باشد به زبان ساده آیا کاربر درگیر سایت شده است؟ آیا واکنشی نشان داده؟ نام پارامتر این تعامل را interaction گویند. و حال اینکه چه چیزی شامل Interaction می‌شود را در ادامه به شکل کامل توضیح خواهیم داد.

بانس ریت در گزارش Audience گوگل آنالیتیکس


انواع Interaction در گوگل آنالیتیکس


سه نوع interaction داریم که در ادامه معرفی خواهیم کرد:


Pageviews


Pageviews همان تعریف قدیمی بانس ریت را همراه دارد، اگر یک Pageviews توسط بازدیدکننده صورت بگیرد به این معنا است که آن بازدیدکننده یک صفحه از سایت را مشاهده کرده است.
حال زمانی Pageviews باعث می‌شود Bounce rate رخ ندهد که دو Pageviews و یا بیشتر توسط کاربر صورت گیرد، یعنی اگر بازدید کننده دو صفحه و یا بیش از دو صفحه را در سایت مشاهده کند دیگر Bounce rate یا نرخ پرش رخ نمیدهد و طبیعتا بالا نمی‌رود. حتما میدانید که هر چقدر نرخ پرش بالاتر باشد بدتر است. (البته همیشه به این شکل نیست و این موضوع شرط دارد که بعدا اشاره خواهیم کرد)

مثالفرض کنیم یک کاربر Page-A (منظور از Page-A یعنی یک صفحه فرضی که نام آن را A گذاشتیم) را مشاهده می‌کند و بعد از آن Page-B را مشاهده می‌کند در این حالت دو Pageviews توسط کاربر یک صورت گرفته است و Bounce rate این کاربر ۰ درصد است.
کاربر دوم فقط Page-A را مشاهده کرده و فقط یک Pageviews داشته است در این صورت Bounce rate این کاربر ۱۰۰ درصد است.

با یک محاسبه ساده متوجه می‌شویم که حاصل بازدید این ۲ کاربر یک نرخ پرش با مقدار ۵۰ درصد است.


Event


Event به رفتارهایی گویند که توسط کاربر در سایت ثبت می‌شود و با Event های رویدادی که به شکل دورهمی، کلاس و یا همایش برگزار می‌شوند، متفاوت می‌باشد.
Event ها اصولا باید توسط شما در سایت تعریف شوند و ابزار گوگل آنالیتیکس خود نیز به شکل پیش فرض Event ندارد و شما باید به کمک ابزار قدرتمند Google Tag Manager که به اختصار GTM گفته می‌شود، بتوانید Event های لازم را در سایت خود تعریف کنید.

اگر تا به حال شما از GTM استفاده نکردید پس Eventها در Bounce rate شما تاثیری نخواهند داشت. ولی به شکل کلی بدانید که اگر Eventها به همراه Hit ارسال شوند می‌توانند روی بانس ریت تاثیرگذار باشند و آن را کمتر کنند. و اگر بدون Hit تنظیم شود تاثیری روی Bounce rate نخواهند داشت.

شاید بپرسید Hit چیست؟ hit یک سری داده های کوچک متنی هستند که از سمت کد موجود گوگل آنالیتیکس در سایت ما به سرورهای اصلی گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شوند .

نکته مهم: بنابراین ما متوجه شدیم که خودمان می‌توانیم با Eventها باعث تغییر Bounce rate  شویم ولی تغییر Bounce rate در گوگل آنالیتیکس تاثیری در سئو و بهبود سایت در نتایج گوگل نخواهد داشت. آماری که در گوگل آنالیتیکس به شما نشان داده می‌شود صرفا برای آگاهی شما است، بنابراین سعی بر آن نداشته باشید که با تعریف Event دارای Hit آمار Bounce rate را کاهش دهید، چرا که این عمل صرفا شما را به مسیری نادرست هدایت می‌کند و باعث فریب شما در آنالیز کردن داده‌های سایتتان می‌شود.

بعدا در مقاله های جداگانه درباره Eventها صحبت خواهیم کرد.


Transaction چیست؟


Transaction هم یک نوع Pageviews است ولی در صفحات خرید یک محصول، به عبارتی وقتی کاربری قصد خرید یک محصول را داشته باشد به سبد خرید (cart) مراجعه می‌کند و سپس به صفحه پرداخت (checkout) می‌رود و بعد از آن پرداخت را صورت می‌دهد. به همین منظور برای طی کردن این مسیر (مسیر کاربر در گوگل آنالیتیکس را Flow گویند) نیاز هست به صفحات مختلف برود و این یعنی Pageviews یا همان transaction رخ دادن.
طبیعتا عمل transaction باعث میشود که نرخ پرش رخ ندهد به عبارت دیگر باعث کاهش بانس ریت می‌شود.

جمع بندی حرف ها در نحوه محاسبه بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

اگر هیچ کدام از انواع Interaction های بالا توسط یک کاربر رخ ندهد در گوگل آنالیتیکس نیز یک بانس ریت ایجاد می‌شود. و فرمول بانس ریت به صورت زیر است:

Bounce Rate = Bounces / Total Visitors (x100)


مثال: اگر تعداد bounce = 540 باشد و 1000 بازدید کننده داشته باشیم باید این دو عدد را بر هم تقسیم کنیم و نتیجه به دست آمده را سپس برای محاسبه نرخ پرش ضرب در ۱۰۰ کنیم. در این مثال bounce rate مساوی ۵۴٪ می‌شود.

 

رفع خطای soft 404

گوگل در راهنمای سرچ کنسول این خطا را به شکل زیر تعریف کرده است :


خطای soft 404 به این معنی است که شما در حال نشان دادن صفحه‌ای به کاربر هستید که وجود ندارد و عملا یک صفحه 404 است؛ درحالیکه HTTP status code مربوط به این صفحه کد 200 را برمی‌گرداند.


برای دیدن کدهای HTTP status code مربوط به یک صفحه کافی است بر روی صفحه راست کلیک کرده و گزینه Inspect Element را انتخاب کنید. در پنجره باز شده داخل بخش Network  شوید ومطابق شکل کد مربوط را پیدا کنید.

البته اگر به دنبال همه کدهای HTTP هستید حتما مقاله کدهای HTTP status code را مطالعه بکنید، و با کلی خطا که مهم هستند آشنا شوید.

وضعیت کدها یک سایت در مرورگر

به زبان ساده تر، شما در سایت خودتان صفحاتی دارید که به کاربر می‌گویند این صفحه وجود ندارد اما همزمان به مرورگر می‌گویند که این صفحه موجود است.

اما چرا این اتفاق می‌افتد

در اکثر موارد، صفحاتی در سایت شما وجود دارند که یا محتوای کمی دارند یا اصلا محتوایی داخل آن‌ها وجود ندارد.
به عنوان مثال، سایت شما با سیستم مدیریت محتوای وردپرس کار می‌کند و شما یک تگ جدید به مجموعه تگ‌هایتان اضافه کرده‌اید که هنوز هیچ محصول یا مقاله‌ای از آن تگ استفاده نمی‌کند. وردپرس به صورت اتوماتیک صفحه‌ای با عنوان آن تگ تولید می‌کند که محتوایی داخل آن وجود ندارد. در نتیجه، با این کار سایت خود را در معرض مواجه شدن با خطای soft 404 قرار داده اید.

صفحاتی که محتوای کمی دارند به شدت برای ربات‌های گوگل گیج کننده هستند. بیایید نحوه کار ربات گوگل در هنگام خواندن این نوع صفحات را برررسی کنیم.

وقتی ربات گوگل یا هر موتور جست‌و‌جوی دیگری در حال بررسی سایت شماست، سرور پیغامی تحت عنوان HTTP status code به این ربات‌ها ارسال می‌کند. همانطور که می‌دانید، کد 200 به معنای موجود بودن یک صفحه است. ربات از سرور پیغام موجود بودن صفحه را می‌گیرد اما با صفحه‌ای بدون محتوا، محتوای کم یا تکراری روبرو می‌شود. واکنش ربات موتورهای جست‌و‌جو به این حالت این است: “این صفحه ارزشمند نیست و دلیلی برای index شدن آن وجود ندارد.

هم‌چنین ممکن است بخواهید آدرسی از صفحات سایت تان که در گوگل ایندکس شده است را  به یک صفحه دیگر مثل صفحه اصلی ریدایرکت کنید. اتفاقی که می‌افتد این است که کاربر در صفحه جست و جوی نتایج موتور جست و جو (SERP) روی لینک مطلبی که ریدایرکت شده است کلیک می‌کند و به صفحه ای کاملا نامرتبط با درخواستی که داشته هدایت می‌شود. در این حالت صفحه اول که به صفحه اصلی ریدایرکت شده است برچسب خطای soft 404  می‌گیرد.

 

آیا مشکل خطا soft404 احتیاج به حل شدن دارد

صفحه‌ای که توسط گوگل برچسب soft404 می‌خورد از ایندکس گوگل خارج می‌شود و دیگر در نتایج جست و جو نشان داده نمی‌شود. ( توجه داشته‌باشید که این خطا جزو کدهای وضعیت رایج بین سرور نیست و تنها برچسبی است که گوگل به بعضی صفحات می‌زند.)

چگونه متوجه وجود صفحاتی با برچسب soft 404 شویم

برای اینکه ببینید صفحات سایت شما به چه شکل توسط ربات‌های گوگل دیده می‌شوند کافی است داخل حساب سرچ کنسول سایتتان شوید و آدرس آن صفحه را فچ (fetch) کنید. در این حالت شما نمای شبیه سازی شده از زمانیکه ربات گوگل آن آدرس از صفحه شما را می‌خواند خواهید داشت. اگر صفحه‌ای به صورت دائمی یا موقت ریدایرکت شده باشد، باید بعد از فچ شدن حالت ریدایرکت به شما نشان داده شود.

اگر صفحه‌ای از سایت شما وجود داشته باشد که بعد از فچ شدن پیغام ریدایرکت به شما ندهد، در حالیکه آن صفحه ریدایرکت شده است نشان می‌دهد خطایی در قسمت  HTTP status code  برای آن صفحه وجود دارد.

fetch

اگر آشنایی نسبت به ابزار قدرمند سرچ کنسول گوگل ندارید پیشنهاد می‌شود حتما به آموزش سرچ کنسول میزفا سر بزنید.

چگونه ارور soft 404 را برطرف کنیم ؟

دقت کنید اگر صفحات اصلی سایت شا مثل صفحه محصولات، دسته‌بندی ها یا صفحاتی که برایتان ارزشمند است دچار خطای soft 404 شده اند باید خیلی زود مشکل آن‌ها را برطرف کنید تا این صفحات سریعتر توسط گوگل ایندکس شوند.

داشتن تعداد زیادی صفحه که از طرف گوگل ارور soft404 خورده‌اند، باعث می‌شود گوگل سایت شما را به عنوان سایتی که اطلاعات درستی از وضعیت صفحات خود ارائه نمی‌دهد شناسایی کند. این حالت باعث می‌شود crawl budget سایت شما کاهش پیدا کند.
منظور از crawl budget چیست ؟ یک مقدار بودجه تقریبی است که گوگل برای بازدید ربات‌هایش از سایت شما در نظر می‌گیرد. اگر سایت شما یک سایت با تعداد آدرس‌های زیاد است کم شدن crawl budget  می‌تواند بر روی رنکینگ سایت شما تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش رتبه سایت در نتایج گوگل شود. و اگر جدا از این خطاها، مشکلات دیگر در سئو داشته باشید احتمال پنالتی شدن صفحات سایت در کلمات مرتبط و یا خاص وجود دارد.

برای اینکه بتوانید  مشکل صفحات با خطای soft404  را حل کنید ابتدا باید به علت وقوع این خطا پی ببرید. قبل از هر اقدامی مطمئن شوید  صفحاتی که این مشکل را دارند HTTP status code ، 200 را برگردانند.

چند راه حل برای برطرف کردن خطای soft 404

آدرسی که با این خطا روبه‌رو شده، دیگر وجود ندارد

صفحاتی که دیگر وجود ندارند باید کد 404 یا 410 را به سرور برگردانند. این کد به مرورگرها و موتورهای جست‌و‌جو اعلام می‌کند که آدرس مدنظر دیگر وجود خارجی ندارد.
اگر یکی از 3 حالت زیر برای صفحات سایت شما وجود داشته باشد، ممکن است با خطای soft404 رو به رو شوید.

۱) صفحات خالی
۲) صفحات دسته بندی محصولات که محصولی در آن وجود ندارد
۳) صفحات دسته بندی مجله سایت که هنوز مطلبی مختص آن دسته بندی داخل آن قرار نگرفته و خالی مانده است.

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید و دسته بندی جدیدی به سایت خود اصافه کرده اید که هنوز مطلب یا محصولی داخل آن قرار ندارد مشمول یکی از 3 حالت بالا شده اید.

در این حالت بهترین راه برای برطرف کردن خطای soft 404 ، طراحی یک صفحه 404 است که HTTP status code 404 را به مرورگر برگرداند.  صفحه 404 شما باید به گونه ای طراحی شود که کاربران را به صفحاتی مشابه با درخواستشان انتقال دهد. تنها در این حالت است که ربات‌های گوگل قانع می‌شوند سایت شما پاسخ درستی به نیاز کاربران ارائه داده است.اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید و دسته بندی جدیدی به سایت خود اصافه کرده اید که هنوز مطلب یا محصولی داخل آن قرار ندارد مشمول یکی از 3 حالت بالا شده اید.

در این حالت بهترین راه برای برطرف کردن خطای soft404 ، طراحی یک صفحه 404 است که HTTP status code 404 را به مرورگر برگرداند.  صفحه 404 شما باید به گونه ای طراحی شود که کاربران را به صفحاتی مشابه با درخواستشان انتقال دهد. تنها در این حالت است که ربات‌های گوگل قانع می‌شوند سایت شما پاسخ درستی به نیاز کاربران ارائه داده است.

آدرسی که با این خطا روبه‌رو شده، به صفحه ای دیگر منتقل شده است.

فرض کنید آدرس یک صفحه را که قبلا در گوگل ایندکس شده است را به  صفحه ای با محتوای کامل تر و آدرسی جدید تغییر داده اید.در اینصورت باید آدرس قبلی را به صورت دائمی به آدرس جدید منتقل کنید. (redirect 301)

آدرسی که با این خطا روبه‌رو شده، در سایت شما موجود است.

اگر آدرس صفحه مورد نظر هنوز در سایت شما قرار دارد و می‌خواهید در نتایج جست و جوی گوگل نشان داده شود اما اما آن صفحه برچسب soft404 گرفته است ممکن است به علت کم بودن محتوا یا داشتن محتوای تکراری باشد
در اینصورت باید بر روی غتی کردن محتوای آن صفحه تمرکز کنید. توجه داشته باشید همیشه باید بتوانید به نیاز کاربران پاسخ درستی بدهید.

اگر آدرسی که این برچسب خطا را خورده است؛ وجود دارد اما شما نمی‌خواهید که در نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده شود.

اگر صفحه‌ای از سایت شما از طرف گوگل برچسب soft 404 گرفته است و قصد ندارید که با غنی کردن محتوای آن صفحه آن را در نتایج جست و جوی گوگل نمایش دهید بهتر است دسترسی ربات های گوگل را از داخل فایل robots.txt به آن صفحه ببندید تا دیگر توسط ربات های گوگل قابل خواندن نباشد.


پایان وجمع بندی

در پایان به خاطر داشته باشید با بررسی مستمر صفحات سایت خود در ابزار وبمستری گوگل ( search console) می‌توانید صفحات با برچسب soft404  را پیدا کنید و با بررسی علت های مختلفی که در این آموزش به آن‌ها اشاره شد مشکل این صفحات را برطرف کنید.

در پایان امیدواریم این مقاله از سایت میزفا مورد توجه شما قرار گرفته باشد و بتوانید به راحتی به حل مشکل soft 404 که از رده خطاهای 4xx هست، پایان دهید. چرا که این خطا همانطور که در مقاله اشاره شد تاثیر مهمی بر روی سئو داخلی سایت شما دارد و باید برای پیدا کردن و حل کردن انواع خطاهای سایت هوشیار باشید.

 

کسبو کار اینترنتی چیست؟ , سئو چیست و از کجا اومده؟

 

کسبو کار اینترنتی چیست؟

به طور خلاصه و جامع به کاری که در فضای مجازی باعث کسب درآمد بشه رو کسبو کار اینترنتی میگویند که روش های خاص و منحصر به فردی دارد.

شما باید در ابتدا برای راه اندازی کسب و کار خود 4 مرحله اساسی رو در نظر داشته باشید و انجام داده باشید.

تعیین هدف مورد نظر

کشف مهارت و حرفه خود

تعداد رقیب در حوزه کاری شما

قابلیت درآمدزایی در چه مدت زمانی

 

تعیین هدف مورد نظر : شما باید به صورت خوانا و شفاف نقشه راه خود را بچینید و برنامه ریزی کنید تا بدانید چه محصولات یا خدماتی را باید به مشتری ارائه دهید تا از آن سود مورد نظر را ببرید و باعث فروش شما شود.

 

کشف مهارت و حرفه خود: در گام بعد باید بنویسید که نسبت به شغلی که راه اندازی کردید چه تخصص و مهارت هایی نیاز دارید مثل : آموزش دیدن مهارت فروش، تخصص در حوزه آموزش ، تولید یا بازاریابی محصول خود و

یادتان باشد که حتما تمامی نکات را یادداشت برداری کنید.

 

تعداد رقیب های موجود در حوزه شما: سعی کنید کسب و کاری که انتخاب میکنید از رقیب های زیادی برخوردار باشد چون تعداد مخاطبان بالاست و در نتیجه باعث میشود تا پتاسیل درامد زایی زیادی را داشته باشید، اما یادتان باشد همانطور که مخاطب زیاد است رقابت هم سنیگن میشود و این یعنی باید توانایی و مهارت خود را چند برابر کنید.

 

قابلیت و مدت زمان درامد زایی: حوزه ای که انتخاب میکنید باید به صورتی باشد که وقتی فردی یک بار به سایت شما مراجعه کرد در اینده هم انگیزه مجدد برای دیدن سایت شما را داشته باشد .باید شغل خود را تحلیل کنید و ببینید در چه مدت میتوان از این شغل کسب دارمد داشت برای پیدا کردن این سوال میتوانید رقیب های خود را آنالیز و بررسی کنید تا به جواب برسید.

 

شما میتوانید از طریق : فروش کالا یا خدمات ، آموزش و فروش محتوای آموزشی درامد زایی انجام دهید و باید در این مسیر خلاقیت و استراتژی محتوایی ، انالیز رقیب ها را انجام دهید تا بتوانید خودی نشان دهید و بیزینس خود را معرفی کنید.

از مزیت های کسب درامد مجازی میشود به نیاز نداشتن به پشتوانه مالی اشاره کرد.

الان سایت برای درامد زایی  ساختی و راه اندازی کردی ولی بازدید نداری و کسی نمیبینتت میدونی چرا؟

 

دلایل اصلی دیده نشدن سایت شما چیست؟

 

 بهترین عملکردی که باعث میشه  تا سایت شما را بقیه افراد هم ببینند افزایش رتبه وبگاه شما در گوگل است  و این زمانی اتفاق میوفتد که در 10 نتیجه اول نتایج جستجو گوگل باشید و اما برای اینکه شما بتوانید خودتان را در حوزه و عرصه کاری خود نشان دهید باید مهارت سئو را آموزش دیده باشید تا تمام اهداف و برنامه ریزی هایی که انجام داده اید نتیجه پیدا کند.

 

 

 

سئو چیست و از کجا اومده؟

سئو مسافر و آدم نیست بلکه یه مهارت و شغل می باشد که رقابت در اون زیاده و برای شما همین یک راه باعث می شود تا به بازدید و درامد مورد نظر و فوق العادتان  برسید.

 سئو یا بهینه سازی موتور جستجو روشیه که باعث میشه تا به سایت شما ارزش بده و در نتایج جستجو بهتر دیده بشید و به  بالا رفتن رتبه سایت شما  کمک کنه.

سئو سایت توسط فردی به نام سئو کار انجام میشه که در ادامه این مطلب به صورت کامل و شفاف  برایتان توصیف خواهیم کرد.

 

سئو و انواع آن چیست؟

حالا که سایت خودتو راه اندازی کردی باید با انواع  سئو اشنا باشی تا زمانی که سایتت رو میخوای سئو کنی یا به سئو کار بدی از روند طبیعیه کار اطلاعات مورد نیاز رو داشته بااشی.

سئو داخلی

سئو خارجی

سئو تکنیکال

 

سئو داخلی: در این روش از سئو به رعایت نکات و پارامترها در ارائه محتوا سایت اشاره میشه و این نکات به  طراحی سایت  شما وابسته است، سئو داخلی باعث میشه تا سایت شما به صورت صحیح دیده بشه و توانایی کسب رتبه را داشته باشه.

 

سئو خارجی:  زمانی که شما سئو داخلی را به خوبی رعایت کرده باشید میتوانید به منظور بهتر دیده شدن ارتقا رتبه خود به سمت سئو خارجی بروید باید خیلی حواستان باشد که اشتباهات بدون جبران را انجام ندهید تا توسط گوگل جریمه نشوید و به یاد داشته باشید که این  مرحله از سئو نیاز به صبر و زمان بیشتری دارد.

 

سئو تکنیکال: یکی از  مراحلی که باید حتما انجام داد و از اهمیت بالایی برخورد است  که به بهینه سازی سایت برای ثبت سایت یا ایندکس شدن کمک میکند برای همین به آن تکنیکال یا فنی میگویند.

 

سئو کار چیست یا کیست؟

اگر از یک سئوکار شغل اورا بپرسید قطعا با اندکی صبر مواجه میشوید تا جواب را به شما به صورتی بگوید که قابل فهم و اسان باشد که بعد از فکر کردن احتمالا این جواب را از او میشنوید: در زمینه بهینه سازی سایت و افزایش رتبه سایت در گوگل کار میکنم ، با این جواب افراد این کار سخت و چالشی را در ذهن خود جالب و اسان تصور میکنند.

اگر همه ما توجه کنیم به این نکته پی میبریم که هرکسی بخواهد به صورت تخصصی و حرفه ای کار خودش را معرفی کند قطعا شخص  به دلیل ناآگاهی  فرد مقابل با سردرگمی مواجه خواهد شد.

پس به صورت خلاصه شغل یک سئو کار این است که روش هایی را برای سایت شما به کار بگیرد تا در بیزینس خود تغییرات و موفقیت های شایانی را مشاهده کنید

ریدایرکت ۳۰۲ یا ریدایرکت موقت چیست؟

 اگه تو زمینه وبسایت یا سئو فعالیت می‌کنید، احتمالا برای یک بار هم که شده اصطلاح ریدایرکت (redirect) به گوشتون خورده و سوال ریدایرکت چیست براتون پیش اومده. در یک نگاه کلی ریدایرکت کردن به معنی انتقال کاربران و موتورهای جستجو به یک آدرس (URL) متفاوت هست. یعنی کاربر یه آدرس رو تو مرورگر جستجو می‌کنه و شما با استفاده از ریدایرکت، اون رو به آدرس دلخواهتون هدایت می کنید. قبل از اینکه دقیق تر به بررسی ریدایرکت کردن، کاربرد ریدایرکت و تفاوت دو ریدایرکت مهم ۳۰۱ و ۳۰۲ بپردازیم، به مثال زیر توجه کنید.


یک مثال:
شما تو یه خونه بزرگ زندگی می‌کنید که ۲ ورودی A و B داره. بنا به دلایلی شما نمی‌خواید تو ورودی B از مهمون‌ها استقبال کنید. پس یه مسیر درست می‌کنید که افرادی که از ورودی B وارد میشن رو به سمت ورودی A هدایت کنه تا شما اونجا به استقبالشون برید. درواقع شما مهمون ها رو از در B به A ریدایرکت کردید.

حالا که مفهوم ریدایرکت رو می دونید، سوالی که احتمالا براتون پیش میاد اینه که redirect چه فایده ای داره و چه زمانی باید از ریدایرکت استفاده کنیم. اول از همه باید بدونید ما فقط یه نوع ریدایرکت نداریم و بر اساس روشی که با اون کاربران و موتورهای جستجو رو انتقال میدیم، ریدایرکت ها به چند دسته تقسیم میشن، درواقع انواع ریدایرکت داریم که مهم ترین اونها ریدایرکت ۳۰۱ و ریدایرکت ۳۰۲ هست.

همونطور که گفتیم با استفاده از ریدایرکت هم موتورهای جستجو رو به آدرس جدید منتقل می کنیم و هم کاربران رو. از نگاه کاربر هر دو نوع ریدایرکت کار مشابهی انجام میدن؛ چون هر دو روش کاربر رو به صفحه هدف هدایت می کنند و درواقع برای کاربر فرقی نداره ما از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنیم یا ریدایرکت ۳۰۱اما برای ربات گوگل خیلی مهمه که ما دقیقا از چه نوع ریدایرکتی استفاده کردیم.
پس شما هم به عنوان متخصص سئو باید موقع ریدایرکت کردن خیلی دقت کنید که از چه نوع ریدایرکتی استفاده می ­کنید تا مشمول تاثیر مثبت ریدایرکت در سئو بشید.
ما قبلا به طور مفصل درباره ریدایرکت ۳۰۱ و تاثیرش در سئو و روش انجام ریدایرکت ۳۰۱ صحبت کردیم حتما اون مقاله رو بخونید و بالای ۱۰۰ نظر داره و کلی کدهای مهم داره. ولی تو این مقاله از سری آموزش های سئو با تعریف ریدایرکت ۳۰۲ آشنا می شیم، کاربردش رو یاد می گیریم، تفاوت 301 redirect و 302 redirect رو بررسی می کنیم و درنهایت چندتا از اشتباهات رایج در ریدایرکت کردن رو بهتون آموزش میدیم. پس تا پایان با ما همراه باشید تا بتونید نحوه صحیح استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ رو یاد بگیرید.


ریدایرکت ۳۰۲ یا ریدایرکت موقت چیست؟


یک مثال مهم برای درک بهتر:


فرض کنید شما تا مدت محدودی تو ورودی B تعمیرات دارید و تو این مدت باید مهمون ها رو به ورودی A هدایت کنید. اما بعد از اتمام تعمیرات دوباره از ورودی B هم به طور مستقل استفاده می‌کنید. درواقع شما مهمون ها رو به صورت موقت ریدایرکت کرده بودید که بهش ریدایرکت ۳۰۲ گفته میشه.
توی فضای وب هم ممکنه شما بخواید یکی از صفحاتتون رو به دلایلی (مثل تغییر طراحی صفحه) مدتی از دسترس بازدیدکنندگان خارج کنید. اما برای اینکه کاربران و مشتریان شما بتونند به محتوای مورد نیازشون دسترسی پیدا کنند، این صفحه رو موقتا روی یه آدرس دیگه ریدایرکت می‌کنید. با استفاده از ریدایرکت موقت ۳۰۲ به گوگل اعلام می‌کنیم تصمیم نداریم صفحه مورد نظر رو برای همیشه از دسترس کاربران خارج کنیم. پس گوگل همچنان URL قدیمی رو ایندکس می‌کنه و تو نتایج نگه می‌داره.


تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱


همه ما می دونیم که گوگل یه موجود بسیار سخت‌گیره و به هیچ سایت و صفحه ای الکی اعتبار نمیده. پس وقتی شما به گوگل میگید صفحه ای ریدایرکت ۳۰۲ شده، از اونجایی که شما از ریدایرکت موقت استفاده کردید، هیچ گونه ارزش و اعتباری از آدرس مبدا به آدرس جدید منتقل نمیشه؛ در واقع تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱ همینه که ریدایرکت موقت ۳۰۲ ارزش رو منتقل نمی کنه و همین باعث میشه کاربردش محدودتر بشه و برای بهینه سازی سایت خیلی مناسب نباشه، البته بستگی هم داره و باید دید برای چه کاری استفاده میشه. با این حال به جز برخی موارد محدود، خیلی ازش استفاده نمیشه.

فرق ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱ در قالب عکس

البته لازمه بدونید روش انجام ریدایرکت ۳۰۲ خیلی راحت تر از ریدایرکت ۳۰۱ هست. برای ریدایرکت ۳۰۲ نیازی به دسترسی به سرور ندارید و با استفاده از متا تگ یا جاوا اسکریپت می تونید ریدایرکت ۳۰۲ رو انجام بدید؛ و همین آسون تر بودن خیلی وقت ها کار دست متخصصین سئو میده و باعث میشه خیلی از اون ها بدون اطلاع از تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ۳۰۱ و تاثیر هر ریدایرکت در سئو ترجیح بدن از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنند.

ریدایرکت ۳۰۲ اگه به صورت اصولی انجام بشه، آسیبی به سئو سایت شما نمی زنه؛ اما ارزش مستقیمی هم برای سئو سایتتون نخواهد داشت. اما استفاده نادرست و نابجا از ریدایرکت ۳۰۲ باعث آسیب زدن به صفحه مورد نظر و کاهش ترافیک ورودی صفحه میشه و افت رتبه در صفحه نتایج گوگل رو به دنبال داره.

یه مثال کاربردی:
فرض کنید مدیر یه سایت فروشگاهی هستید یا پروژه همچین سایتی رو به عنوان یه متخصص سئو در دست دارید. حالا بعضی از محصولات سایتتون برای مدتی قابل فروش نیستند (مثلا اگه سایت فروش کتاب داشته باشید، شاید چاپ قبلی کتاب تموم شده باشه یا اگه سایت مربوط به فروش لباس باشه، شاید بعضی از محصولات فصلی باشند و برای یه مدت محدود نتونید اون ها رو تو فروشگاه نمایش بدید). در این صورت باید چی کار کنید؟ آیا منطقیه این صفحه رو از صفحه نتایج گوگل حذف کنید؟ درحالیکه برای رتبه ای که این صفحه الآن تو نتایج گوگل داره، خیلی زحمت کشیدید و وقت گذاشتید. یه راه دیگه اینه که تا زمانی که محصول دوباره در دسترس قرار می گیره، مشتری ها رو به صفحه دیگه ای (مثلا صفحه نمایش محصولات مشابه یا صفحه نمایش دسته بندی محصولات) بفرستید و درواقع از ریدایرکت استفاده کنید. حالا به نظر شما میشه از ریدایرکت دائمی ۳۰۱ استفاده کرد و ارزش این صفحه رو برای همیشه به یک صفحه دیگه منتقل کرد؟ قطعا این­طور نیست. چون این تغییر مسیر موقت هست و ما می خوایم بعد از مدتی دوباره از همون صفحه استفاده کنیم. پس نباید کاری کنیم که اعتبار و رتبه صفحه مبدا رو از دست بدیم. بنابراین ریدایرکت ۳۰۲ رو بررسی می کنیم. با استفاده از ریدایرکت موقت ما به موتور جستجوی گوگل اعلام می کنیم که قصد داریم از صفحه مبدا هم دوباره استفاده کنیم و نباید ارزش و رتبه صفحه رو حذف و به آدرس جدید منتقل کنه. بنابراین صفحه مربوط به اون محصول در SERP باقی می مونه، ولی هرکس روی اون کلیک کنه به آدرس جدید منتقل میشه.


البته این موارد بالا تقریبا خاص هستند، ولی چند مثال دیگه که بهتون ممکنه کمک کنه:


فرض کن محصول نوت ۵ دارید که دیگه تولید نمیشه و یک سری سرچ ها هم مربوط به این کلمه هست، در این حالت نه ریدایرکت ۳۰۲ پیشنهاد میشه، نه ریدایرکت ۳۰۱ پیشنهاد میشه، نه متای نوایندکس پیشنهاد میشه، نه پاک کردن و حذف محصول پیشنهاد میشه و نه خطای ۴۰۴ و ۴۱۰ پیشنهاد میشه. بهترین کار اینکه صفحه رو به حال خودش رها کنید و در کنار اون محصول ناموجود بیاین یک سری محصولات مشابه درج کنید مثلا جدیدترین گوشی های سری نوت رو نمایش بدید.


کاربردهای ریدایرکت ۳۰۲


همونطور که گفتیم کاربردهای ریدایرکت ۳۰۲ خیلی محدودتر از ریدایرکت ۳۰۱ هست. فقط در برخی موارد خاص از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده میشه و همه این موارد برای زمانی هست که قصد شما برای تغییر مسیر کاربران موقت باشه؛ مانند مثالی که در بالا زدیم یا شرایط شبیه به این مثال. علاوه بر اون در موارد زیر هم باید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده بشه.

انجام A-B Test : طراحان سایت، متخصصین سئو و خصوصا افرادی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، در موارد زیادی از A-B تست استفاده می کنند. اون ها این روش رو برای بررسی عملکرد و طراحی صفحه به کار می گیرند. در خیلی از مواردی که نیاز به انجام A-B تست هست، میشه کاربران رو با استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ موقتا به یه صفحه دیگه هدایت کرد.

بازخورد کاربرانیه کاربرد دیگه ریدایرکت ۳۰۲ موقعیه که شما می‌خواید صفحه جدیدی که ساختید رو به صورت آزمایشی اجرا کنید و بازخورد کاربران رو درباره اون صفحه آنالیز کنید. تو این شرایط هم به دلیل انتقال موقت کاربران از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده میشه. با این کار شما می تونید بازخورد کاربران جدید و مشتریان رو بدون اینکه روی رتبه صفحه شما در SERP تاثیری بذاره، بررسی کنید. بعد می تونید نتایج رو آنالیز و مقایسه کنید و تصمیم بگیرید.

همونطور که وقتی آدرس خونه تون عوض میشه به دوستانتون اطلاع می دید که نامه ها و بسته های پستی رو به آدرس جدید بفرستند، اگه آدرس سایتتون یا یکی از صفحات سایتتون تغییر کنه هم باید با استفاده از redirect به موتورهای جستجو اطلاع بدید که کاربرها رو به آدرس جدید شما بفرستند تا کاربری رو از دست ندید و ضرر نکنید.

معرفی ابزارهای مرتبط با ریدایرکت

برای اینکه ببینید صفحه ای که توش هستید ریدایرکت شده یا نه و اگه آره، چه نوع ریدایرکتی صورت گرفته، می تونید از افزونه Link Redirect Trace در گوگل کروم استفاده کنید. با استفاده از این ابزار به راحتی متوجه می شید آدرسی که وارد کردید یا لینکی که واردش شدید ریدایرکت شده یا نه.

ردیابی ریدارکت ها به کمک افزونه گوگل کروم

همچنین برای آنالیز سایتتون می تونید از این ابزار رایگان استفاده کنید و بررسی کنید کدوم یکی از صفحات سایت شما ریدایرکت شده. همچنین اگه از سایت وردپرسی استفاده می کنید، برای اینکه به راحتی صفحات رو ریدایرکت کنید می­تونید از پلاگین­های زیر استفاده کنید.

پلاگین Redirection: این افزونه برای ریدایرکت ۳۰۱ و بررسی خطای ۴۰۴ کاربرد داره.

پلاگین Simple 301 Redirects: این افزونه وردپرس فقط برای ریدایرکت ۳۰۱ کاربرد داره و از نظر کاربری خیلی خوب و راحته.

پلاگین SEO Redirection: این افزونه به شما کمک می کنه هر دو ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ رو استفاده کنید.


اشتباهات رایج در ریدایرکت کردن


استفاده از ریدایرکت موقت برای نسخه های مختلف سایتیکی از اشتباهاتی که اثر منفی روی سئو داره، اینه که برای ریدایرکت نسخه های مختلف وبسایتتون از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید. مثلا برای ریدایرکت mizfa.com روی آدرس https://mizfa.com باید از ریدایرکت دائمی ۳۰۱ استفاده کنید. چرا که این نوع ریدایرکت همیشگیه و قرار نیست تغییر کنه. توی مقاله ریدایرکت ۳۰۱ کامل و با کلی مثال درباره این موارد صحبت کردیم.

استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ بعد از ساختن صفحه جدید: اگه شما صفحه جدیدی بسازید، امکان داره قبل از اینکه صفحه قبلی رو ریدایرکت کنید خزنده های گوگل صفحه تازه ایجاد شده رو به عنوان یه صفحه کاملا جدید و بدون اعتبار قبلی ایندکس کنند و ارزش آدرس قبلی رو بهش انتقال ندن. از اونجایی که مهم ترین هدف شما از ریدایرکت ۳۰۱ انتقال ارزش و اعتبار به صفحه جدیده، پیشنهاد می کنیم اول از ریدایرکت دائمی ۳۰۱ استفاده کنید و بعد محتوای صفحه جدید رو بسازید تا بهینه سازی اون صفحه رعایت بشه و متضرر نشید.

ریدایرکت دو صفحه با محتوای متفاوت: اگرچه استفاده از ریدایرکت خیلی خوبه و اعتبار صفحات شما رو بالا می بره و با انتقال کاربران به صفحه ای که دنبالش هستند، تجربه کاربری (UX) رو بهتر می کنه؛ اما همه این ها در صورتیه که مضمون و محتوای صفحات مبدا و مقصد شبیه به همدیگه باشند و هر دوی اون ها به نیاز مشتری شما پاسخ بدن. درغیر این صورت ریدایرکت کردن می تونه اثر منفی هم داشته باشه. چرا که باعث نارضایتی کاربر میشه و نارضایتی کاربر، یعنی ناراضی شدن گوگل و سایر موتورهای جستجو و درنتیجه کاهش اعتبار و رتبه صفحه شما. درواقع هدایت کاربران به صفحه ای با محتوای غیرمرتبط، شبیه اینه که آدرس مغازه شما عوض بشه و شما روی مغازه تون یه اعلامیه بچسبونید و آدرس جدیدتون رو بنویسید. اما وقتی افراد به آدرس جدید شما میان، می بینند نه تنها آدرس شما تغییر پیدا کرده، بلکه نوع کسب و کارتون هم متفاوت شده و مثلا اگه قبلا آرایشگاه داشتید، الآن سوپرمارکت دارید. طبیعیه که این افراد عصبانی برخورد خوبی با شما نخواهند داشت و نتیجه اخلاقی اینه که از ریدایرکت فقط وقتی استفاده کنید که باعث بهبود تجربه کاربری و راحتی مشتریان شما بشه.

استفاده طولانی مدت از ریدایرکت موقت: همونطور که از اسمش هم پیداست، نباید برای مدت طولانی از ریدایرکت موقت ۳۰۲ استفاده کرد. طبق آزمایش هایی که متخصصین سئو انجام دادند، اگه برای مدت طولانی (بیش از ۶ ماه) از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید، موتورهای جستجو اون رو به عنوان ریدایرکت ۳۰۱ در نظر می گیرند. از اونجایی که هدف اولیه شما منتقل نکردن اعتبار صفحه بوده، این مسئله می تونه براتون دردسرساز بشه. پس حواستون باشه که نمیشه سر گوگل کلاه گذاشت و به اسم ریدایرکت ۳۰۲ از ریدایرکت دائمی استفاده کرد.


پایان + معرفی یک ابزار قوی سئو


در انتهای مقاله آموزشی باید بدنید که دقیقا ریدایرکت ۳۰۲ چیست و چه فرقی با ریدایرکت پراستفاده ۳۰۱ داره. و همینطور چه تاثیری این ریدیرکت ها در سئو و افزایش رتبه وبسایت شما در گوگل دارد و چطوری میتونیم این ریدایرکت ها رو ردیابی کنیم. برای محصول ناموجود در سایت فروشگاه چه چیزی مناسب هست رو گفتیم.

با این حال شما نیاز به ابزاری خواهید داشت که کار مانیتورینگ رو برایتان انجام بدهد  و شاید گوگل سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ باشه چرا اینکه در بخش گزارش Coverage میتونید خطاهایی که مربوط به ریدایرکت هست رو پیدا کنید. البته به یاد داشته باشید که شما اگر از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده نکنید بزرگ ترین فرصت در جهت بهبود وبسایت خودتان در نتایج گوگل را از دست می‌دهید. چرا که بسیاری از خطاها که باید عمل ریدایرکت در آن صورت بگیرد به کمک ابزار سرچ کنسول گوگل شناخته می‌شود. پس حتما آموزش های سرچ کنسول را بخوانید. (در منو وبسایت موجود است)

 

30 روش ساخت بک لینک کلاه سفید

در این که ساخت بک‌لینک برای وب‌سایت کار چندان راحتی نیست، گمانی نیست. اما بک‌لینک‌ها پایه و اساس سئوی ما به شمار می‌روند و در رسیدن وب‌سایت ما به صدر گوگل بسیار ضروری‌اند. بسیاری افراد از روش‌های کلاه سیاه برای گرفتن بک‌لینک استفاده می‌کنند که در بلند‌مدت تاثیر مخربی روی وب‌سایت شما خواهد گذاشت و علاوه بر این هزینه‌های بسیاری روی دستتان می‌گذارد و باعث می‌شود اسپمی به نظر برسید. اما اگر استراتژی درست را به کار بگیرید، از طریق سئوی کلاه سفید و روش‌های درست هم می‌توانید بک‌لینک بسیاری برای خودتان جذب کنید.

جذب بک‌لینک دقیقا مانند بازنشر محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. اگر محتوای ارزشمند تولید کنید و آن را در معرض دید افراد مناسب قرار دهید، بدون شک نتیجه‌اش به اشتراک‌گذاری محتوای شما خواهد بود. در این مقاله علاوه بر آشنایی با بک‌لینک، ۳۰ روش برای جذب آن را با هم یاد می‌گیریم. اگر آماده‌اید شروع کنیم.

بک‌لینک چیست و چقدر به سئوی سایت ما کمک می کند؟




بک‌لینک نوعی از سئوی خارج از سایت (Off Page) است که در آن سایت‌های دیگر به وبسایت شما لینک می‌دهند، به این معنا که در وبسایت خودشان لینکی از محتوای شما قرار می‌دهند که کاربر می‌تواند با کلیک روی آن لینک به صورت مستقیم وارد پیجی از وبسایت شما شود. بک‌لینک‌ها با لینک‌های خارجی و داخلی متفاوت هستند، لینک‌های خارجی لینک‌هایی هستند که از وبسایت شما به وبسایت دیگری داده می‌شوند و لینک‌های داخلی لینک‌هایی هستند که در خود یک‌ وبسایت کاربر را از پیجی به پیج دیگر درون همان وبسایت منتقل می‌کنند.

بک‌لینک سالم می‌تواند منجر به دو اتفاق ارزشمند برای وبسایت شود:

ورود ترافیک به وبسایتزمانی که فردی به وبسایت شما بک‌لینک می‌دهد کاربران وبسایت او ممکن است بر روی لینک وبسایت شما کلیک کنند و وارد وبسایت شما شوند که اصطلاحا به آن ترافیک ریفرال گفته می‌شود.

رتبه‌ی بالاتر در صفحه نتایج موتور جستجو‌بک‌لینک‌ها به عنوان شاهدی هستند که به موتورهای جستجو می‌گویند وبسایت شما دارای محتوای معتبر است که همین باعث افزایش رتبه‌ی شما در موتورهای جستجو می‌شود. هر چه از وبسایت‌های معتبر و باکیفیت بک‌لینک بیشتری بگیرید رتبه‌ی بهتری در صفحه‌ی نتایج پیدا می‌کنید.

۳۰ روش برای جذب بک‌لینک با کیفیت

تنها بک لینک های “با کیفیت” است که حائز اهمیت است

۱- یک وبلاگ پایدار با محتوای ارزشمند بسازید

اولیه‌ترین و اساسی‌ترین فاکتوری که باعث جذب بک‌لینک می‌شود خلق محتوای ارزشمند و اصیل است. محتوای کپی نه تنها دردی از شما دوا نمی‌کند بلکه باعث تخریب شما می‌شود. البته خلق محتوای ارزشمند باید طی یک تقویم محتوایی پایدار صورت بگیرد. به این معنا که در تولید محتوا نظم داشته باشید و همیشه فعال به نظر برسید. محتوا هر چقدر هم ارزشمند باشد اگر با تقویم زمانی درستی پیش نرود نتیجه‌ای حاصل نخواهد کرد.

۲- در وبلاگتان به وبلاگ‌های دیگر لینک بدهید

وبلاگ یک ابزار کاملا اجتماعی است. هر چه بیشتر به وبلاگ‌های همکارتان لینک بدهید (البته به طور مداوم و هدفمند) با احتمال بیشتری ممکن است آن‌ها هم لطف شما را جبران کنند. علاوه بر این، امکان اینکه بتوانید همه‌ی مطالب را روی وبلاگتان پوشش بدهید وجود ندارد و طبیعتا به کمک هم احتیاج پیدا می‌کنید که این کمک همان لینک‌های خارجی هستند، یعنی لینک‌هایی که شما به وبسایت‌های دیگر می‌دهید. سعی کنید به مطالبی لینک بدهید که به نحوی مکمل محتوای شما باشند.

۳- از “پست مهمان” استفاده کنید

یکی از روش‌هایی که برای جذب بک‌لینک به کار می‌رود نوشتن پست مهمان در وبسایت‌های پر بازدید است. در این روش شما محتوایی آماده می‌کنید و برای آن متن برای خودتان بک‌لینک قرار می‌دهید. البته برخی وب‌سایت‌های پر بازدید برای خودشان شرایطی دارند که ممکن است مشکل هم باشد. بهتر است با یکی دو وبسایت معتبر همکاری داشته باشید و روی همان تعداد کم تمرکز داشته باشید تا اینکه در وبسایت‌های بسیار و مختلف پست مهمان بنویسید.

۴- محتوای فهرستی بسازید

یکی از روش‌هایی که محتوای شما را جذاب‌تر می‌کند خلق محتوای فهرستی است. در این نوع محتوا شما فهرستی از موارد خاص را به کاربر ارائه می‌دهید. جمع‌آوری این نوع فهرست‌ها باعث می‌شود یک کار خاص ارائه کنید که هم باعث جذب ترافیک برای محتوای شما می‌شود و هم همکاران شما به یک لیست آماده دسترسی دارند و به جای جمع‌آوری دوباره‌ی لیست به محتوای شما بک‌لینک می‌دهند. به عنوان مثال “لیستی از ابزارهای رایگان ایمیل مارکتینگ” می‌تواند نمونه‌ای از این محتوای فهرستی باشد.

۵- رابطه‌سازی حرفه‌ای انجام دهید

اینکه بتوانید در صنعت مورد فعالیت‌تان با همکاران و افراد مهم آن صنعت رابطه بسازید بسیار مهم است. البته این روش، روش مستقیمی نیست و ممکن است همان موقع برای شما جذب لید نداشته باشد، اما می‌تواند در بلند مدت برای شما سودمند باشد. می‌توانید از کسانی که با آنها رابطه ساخته‌اید درخواست پست مهمان کنید یا در جذب بک‌لینک به یکدیگر کمک کنید.

۶- از پست‌های خبری استفاده کنید

پست‌های خبری پست‌هایی هستند که معمولا بیشترین بک‌لینک را می‌گیرند، اما در این روش باید خیلی چابک عمل کنید.

پست‌های خبری معمولا بیشترین بک‌لینک را می‌گیرند

اگر اولین بلاگری باشید که در مورد موضوع یا خبرتازه‌ای صحبت می‌کند طبیعتا افراد دیگر به محتوای شما لینک می‌دهند. اما سعی کنید در این روش از محتوای مرتبط استفاده کنید و تا حد امکان از انتشار محتوای بی‌ربط به فعالیت‌تان جلوگیری کنید.

۷- از مشتری‌های موفق‌تان کیس‌استادی بسازید

کیس استادی به نمونه‌هایی گفته می‌شود که در قالب پروژه‌های واقعی برای شما اتفاق افتاده است و بیان می‌شود. نمونه‌هایی را که خوب و موفقیت‌آمیز بوده و باعث رضایت کارفرما شده را در قالب یک کیس استادی در بیاورید و از پیچ و خم و نحوه‌ی کار و در نهایت نتیجه‌ی آن صحبت کنید. این کار باعث می‌شود کارفرمای راضی لینک این محتوا را روی وبسایت خودش هم قرار دهد و در واقع به شما بک‌لینک بدهد.

۸- برای کیس‌استادی داوطلب شوید

بیایید به آن طرف قضیه نگاه کنیم. احتمالا شما هم مشتری فرد یا شرکتی هستید، می‌توانید به آنها پیشنهاد دهید تا پروژه‌ی شما را در قالب کیس‌استادی در بیاورند. حتی می‌توانید خودتان داوطلب آماده کردن محتوا شوید و در این صورت زمانی که محتوا منتشر شد شما یک بک‌لینک دارید.

۹- تحقیقات انجام دهید

یکی از روش‌هایی که محتوای شما را قابل بازنشر می‌کند محتوای قابل ارجاع است. اما در این زمینه باید یک کار یکتا انجام دهید و نتیجه‌ی کاربردی ارائه دهید. به عنوان مثال پرسشنامه‌ای تهیه کنید و دیتا و اطلاعاتی که به دست آورید در اختیار دیگران هم قرار دهید. این کار باعث می‌شود دیگران به محتوای شما بک‌لینک بدهند.

۱۰- خلاصه‌ی کتاب بنویسید

اگر خلاصه‌ی کتابی را به صورت جامع بنویسید فرصت بسیار خوبی است و احتمال آنکه ناشر یا نویسنده‌ی آن از محتوای شما استفاده کنند و به شما لینک بدهند زیاد خواهد شد.

۱۱- وبینار رایگان برگزار کنید

اگر وبینار رایگان شما آموزنده باشد و تنها به خاطر جذب لید یا بک‌لینک برگزار نشده باشد یکی از بهترین روش‌هایی است که در آن افرادی که در آن شرکت کرده‌اند ترغیب می‌شوند که آن را در اختیار اطرافیانشان هم قرار دهند.

وبینارهای باکیفیت رایگان نیز یکی از راه های جذب بک لینک است

بعد از برگزاری وبینار فایل آن را روی سایتتان آپلود کنید و از شرکت‌کننده‌ها در خواست کنید اگر محتوای آن برایشان مفید بوده، آن را در اختیار دیگران هم قرار دهند. می‌توانید خلاصه‌ای از محتوای وبینار را هم در قالب مقاله‌ای در وبلاگ خودتان قرار دهید. برای نتیجه‌ی بهتر می‌توانید با اینفلوئنسرها یا برندهای دیگر همکاری کنید که نه تنها از خود آن‌ها می‌توانید بک‌لینک جذب کنید بلکه مخاطب گسترده‌تری پیدا می‌کنید و آنها هم در ساخت بک‌لینک می‌توانند به شما کمک کنند.

۱۲- یک ابزار رایگان بسازید

احتمالا نکته‌ی شماره ۴ را به خاطر دارید که در آن از اهمیت محتوای فهرستی صحبت شد. محتوای فهرستی می‌تواند معرفی مجموعه‌ای از ابزارها باشد. حالا به آن طرف قضیه نگاه کنید. اگر یک ابزار رایگان داشته باشید می‌توانید در این لیست جای بگیرید و تعداد زیادی بک‌لینک از طرف افرادی که محتوای فهرستی تولید می‌کنند داشته باشید.

۱۳- قالب‌های آماده بسازید

اگر ساخت ابزار رایگان برایتان مشکل است و امکاناتش را ندارید اصلا نگران نباشید. روش‌های بسیاری برای ارائه محتوای رایگان وجود دارد. قالب‌های آماده یکی از آنها هستند. برای ساخت قالب‌های آماده برای هر موضوعی فقط کافی است یک پاورپوینت داشته باشید. این قالب‌ها که اصطلاحا به آنها تمپلت هم گفته می‌شود بسیار کاربردی هستند و نه تنها برای جذب بک‌لینک بلکه برای جذب لید هم به کار می‌روند. به عنوان مثال یک گرافیست می‌تواند یک قالب آماده و قابل دانلود و ویرایش از انواع مختلف کارت ویزیت تهیه کند و آن را برای دانلود در اختیار کاربران بگذارد، در این صورت فقط کافی است کاربر نام خودش و شرکتش و متغیرهایی دیگر را به کارت اضافه کند و یک دیزاین آماده‌ی زیبا داشته باشد.

۱۴- اینفوگرافیک بسازید

اینفوگرافیک‌ها انواعی از محتوا هستند که به صورت گرافیکی، خلاصه‌ای از محتوای نوشتاری در آن قرار می‌گیرد و یکی از محبوب‌ترین انواع محتوا هستند. اگر یک محتوای اینفوگرافیکی خلاقانه از خودتان تولید کنید، افراد شما را به عنوان منبع اصلی محتوا لینک می‌کنند.

اگر یک محتوای اینفوگرافیکی خلاقانه تولید کنید، افراد آن را به عنوان منبع محتوا لینک می‌کنند

برای آنکه احتمال بازنشر اینفوگرافیک را بیشتر کنید می‌توانید به منابعی که از آنها برای ساخت آن کمک گرفتید لینک بدهید و کد تصویر اینفوگرافیک را به راحتی قابل دسترس کنید تا افرادی که به آن لینک می‌دهند دچار مشکل نشوند.

۱۵- فرمت‌های دیگر محتوا را امتحان کنید

فرمت‌های محتوا بسیارند اما امروزه محتوای تصویری بیش از هر نوع دیگری از محتوا محبوب شده است. محتوای تصویری می‌تواند عکس، ویدیو، گیف و یا … باشد. اما از آنجایی که ساخت محتوای تصویری ممکن است زمان بیشتری از ساخت محتوای متنی طلب کند، همه افراد آن را انجام نمی‌دهند. پس بهتر است یک محتوای تصویری عالی بسازید و از دیگران بابت زحمتی که کشیده‌اید بک‌لینک بگیرید. ابزارهای رایگان بسیاری در سطح اینترنت وجود دارند که می‌توانید از آنها کمک بگیرید، نیازی نیست حتما گرافیست باشید.

۱۶- فایل اسلایدی و سریالی بسازید

باور کنید که فرمت محتوای غیر معمول کمک بسیاری به بازنشر محتوا خواهد کرد. یکی از انواع محتوایی که به اندازه‌ی محتوای متنی رایج نیست محتوای اسلایدی است. باز هم اینجا فقط یک ابزار پاورپوینت به کارتان می‌آید و بس! به همین راحتی. می‌توانید یکی از اینفوگرافیک‌هایی را که در مراحل قبل توضیح دادیم به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و در قالب یک فایل اسلایدی، سریالی آن را تنظیم کنید. با یک طراحی چشم‌نواز می‌توانید حتی آن را تبدیل به یک کتابچه‌ی کوچک کنید. آن را در سایتتان قرار دهید و لینک آن را قابل انتشار کنید و منتظر بک‌لینک‌های ارزشمند باشید.

۱۷- کمی شوخی کنید

همه‌ی افراد شوخی‌های بامزه را دوست دارند. حتی در خشک‌ترین و جدی‌ترین صنایع هم جک‌هایی پیدا می‌شود که مرتبط با آن باشد. محتوای بامزه به عنوان زنگ تفریح به حساب می‌آید اگر جدید باشد می‌تواند به صورت ویروسی گسترش پیدا کند. اما فراموش نکنید برای استفاده از این مورد باید ظرفیت مخاطبتان را خوب شناخته باشید و مراقب باشید از شوخی‌های توهین‌آمیز استفاده نکنید.

۱۸- خبر رسمی (Press Release) منتشر کنید

خبر رسمی یا اصطلاحا پرس ریلیز انواعی از بیانیه‌های مطبوعاتی هستند که در خصوص موضوع خاصی اطلاع رسانی انجام می‌دهند. خبرهای رسمی به خبرنگاران یا صاحبان رسانه ارسال می‌شود تا در صورت رسمی بودن منتشر شوند.

اخبار رسمی بیشتر مخصوص سازمان‌های بزرگ و نامدار است

زمانی که خبرتان تایید شد و وارد رسانه‌های معتبر شدید موج بک‌لینک‌ها به سویتان روانه می‌شود. البته این روش بیشتر مخصوص سازمان‌های بزرگ و نامدار است که از طریق استراتژی‌های روابط عمومی صورت می‌گیرد و برای برندهای کوچک کاربردی ندارد.

۱۹- توجه رسانه‌ها را جلب کنید

یکی از روش‌های موثر گرفتن بک‌لینک جلب توجه رسانه‌های مرتبط با صنعت شماست. زمانی که شما وارد رسانه‌ها‌ی پر بازدید صنعت‌تان می‌شوید نه تنها اساس برندتان را قوی‌تر می‌کنید، اعتبارتان افزایش می‌یابد و جایگاهتان با جایگاه قبلی متفاوت می‌شود و از منابع معتبرتری بک‌لینک خواهید گرفت.

برای این کار ابتدا باید صفحه‌ای مجزا به خبری که می‌خواهید منتشر کنید اختصاص دهید تا از آن به عنوان منبع استفاده کنند. بعد از آن باید با خبرنگاران و صاحبان رسانه ارتباط ایجاد کنید، از قوانین آنها پیروی کنید و در نهایت یک عنوان جذاب برای خبرتان انتخاب کنید و وارد رسانه شوید.

۲۰- با صنایع مکمل خود همکاری کنید

یکی از روش‌های معمول برای ساخت بک‌لینک همکاری با صنایع مکمل خودتان است. به این معنا که زمینه‌ی فعالیت مشابه است اما می‌تواند مکمل یکدیگر باشد. وبسایت‌های بسیاری وجود دارند که به همدیگر کمک می‌کنند و از محتوای همدیگر بهره می‌گیرند. در واقع نوعی تبادل بک‌لینک اما از راه درست و مناسب.

۲۱- بازاریابی مشارکتی انجام دهید

یکی از روش‌های تبادل بک‌لینک سالم بازاریابی مشارکتی است، در این روش شما با یک شرکت دیگر همکاری می‌کنید که محتوای یکدیگر را تبلیغ و ترویج کنید. البته این روش از روش قبل رسمی‌تر است و ممکن است در قالب قرارداد صورت بگیرد، که در این حالت نتایج فعالیت‌ها باید در اختیار شرکت همکار قرار بگیرد. خوبی این روش آن است که مثل روش قبل مبهم و پراکنده نیست و از طرفی به خاطر وجود قرارداد منظم‌تر و پایدارتر صورت می‌گیرد.

۲۲- از مخاطب بخواهید شما را نقد کند

یکی از روش‌های معمول دیگر گرفتن نظر کاربران است. در این روش می‌توانید از مخاطب‌تان درخواست کنید اگر نقدی بر محصول شما دارد چه مثبت چه منفی آن را بنویسد. با این کار نه تنها محصول یا خدمتتان را ارزیابی می‌کنید بلکه تعداد بسیاری بک‌لینک دریافت می‌کنید.

گرفتن نظر کاربران یکی از راه هایی است که به ایجاد بک لینک کمک می کند

۲۳- در فضای غیرآنلاین با دیگر وبمسترها ارتباط ایجاد کنید

ایجاد ارتباط در هر مقطع و موضوعی باعث پیشرفت می‌شود. این مسئله در مورد جذب بک‌لینک هم صدق می‌کند. سعی کنید با همکارانتان در دنیای غیر دیجیتال هم ارتباط برقرار کنید، در جلسات مختلف شرکت کنید و با آنها روابط بسازید. این روابط در آینده برای هر کار دیگری برای شما ایجاد فرصت می‌کند و طبیعتا درخواستتان از سمت دوستانتان رد نمی‌شود.

۲۴- منشن‌های برندتان را ردیابی کنید

در سطح اینترنت جاهایی را که از برندتان صحبت شده است پیدا کنید و از آن‌ها درخواست کنید به شما بک‌لینک بدهند. ابزارهای بسیاری مانند BuzzSumo.com برای ردگیری منشن‌ها وجود دارد که با کلمات کلیدی یا اسم برندتان می‌توانید منشن‌های برندتان را پیدا کنید.

۲۵- بک‌لینک‌های رقبا را ردیابی کنید

یکی از روش‌هایی که می‌توانید از آن ایده بگیرید ردیابی بک‌لینک‌های رقبا است. ابزارهای آنالیز مانند Moz یا Ahrefs وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند. بک‌لینک رقبایتان را آنالیز کنید ببینید چه نوع پست‌هایی منتشر کرده‌اند که منجر به گرفتن بک‌لینک شده است. به عنوان مثال اگر یکی از رقبایتان در نشریه‌ی خاصی پست مهمان منتشر کرده است، با احتمال زیادی شما هم می‌توانید در موضوعات مشابه آن، در همان نشریه پست مهمان بگذارید. (مراجعه شود به نکته ۳)

۲۶- از گزینه‌ی توئیت در محتوا استفاده کنید

محتوایی که قابل بازنشر باشد احتمال گرفتن بک‌لینک از آن نیز زیاد می‌شود. یکی از این روش‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر است. از افزونه‌های انتشار در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا کاربر به راحتی بتواند با یک کلیک محتوا را روی توئیترش منتشر کند. نتیجه‌ی این اقدام آن است که در موتورهای جستجو راحت‌تر دیده می‌شوید.

۲۷- از ویجت‌های اشتراک در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

پلاگین‌های مختلفی وجود دارند که به صورت ویجت کنار محتوا یا بالا و پایین آن قرار می‌گیرند و کاربر می‌تواند با یک کلیک هر شبکه اجتماعی را که خواست انتخاب کند و محتوای شما را در آن منتشر کند.

۲۸- اسپانسر ایونت شوید

ایونت‌ها به اسپانسرها یا سخنرانان اعتبار بسیاری برای وب‌سایتشان می‌دهند. اگر در ایونتی سخنرانی می‌کنید، متن سخنرانی یا ویدیوی آن را در پیج مخصوصی قرار دهید که کاربر بعد از ایونت بتواند آن را به اشتراک بگذارد. هر چه سخنرانی بهتر و خلاقانه تری داشته باشید احتمال بازنشر آن توسط کاربران بیشتر می‌شود.

سخنرانی یا ویدیوی ایونت را در پیج قرار دهید تا بعد از ایونت آن را به اشتراک بگذارند

۲۹- به وبمسترهای دیگرکمک فنی کنید

احتمالا یادتان می‌آید که در نکته‎‌های قبل به اهمیت ایجاد رابطه با دیگر وبمستران تاکید کردیم. واقعیت این است که از هر فرصتی باید استفاده کنید. اگر با ارور یا لینک شکسته‌ای مواجه شدید به صاحب وبسایت پیشنهاد کمک کنید و ارور آن را رفع کنید. بعد از آن با ایجاد رابطه و لطف می‌توانید با یکدیگر تبادل لینک انجام دهید. احتمالا برای جبران لطف شما هم که شده این کار را برایتان انجام می‌دهند. بهر حال در این رابطه هم کسی را مجبور به انجام کاری نکنید و تا حد امکان رفتار دوستانه داشته باشید.

۳۰- از روش تشویقی استفاده کنید

یکی از روش‌های دیگری که برای جذب بک‌لینک وجود دارد روش تشویقی است. به عنوان مثال به ازای گرفتن بک‌لینک به افراد از محصولتان جایزه بدهید. خصوصا در نوشتن نقد یا ریویو این روش بسیار کاربردی است. می‌توانید لیستی از افراد محتمل که به محصول شما علاقمند هستند بسازید و از طریق ایمیل روش تشویقی‌تان را بازگو کنید و لینکی که می‌خواهید برای شما قرار بدهند را در آن قید کنید و آنها را ترغیب به گرفتن جایزه‌شان کنید.