در این مطلب قصد معرفی افزونه ای را دارم که توسط آن از ارسال هرزنامه و اسپم به سایت وردپرسی خود جلوگیری کنید و به صورت دسته جمعی آنها را پاک کنید
اسپم ها یا هرزنامه ها به نظراتی در سایت گفته می شود که توسط اسپمر ها ، موتور ها و سایت های ارسال کننده فرستاده می شکد که تعداد زیاد آنها حجم وسیعی از منابع سایت را اشغال می کنند و علاوه بر این باعث آزار و مزاحمت مدیران سایت می شوند ؛ زیرا در این صورت بخش وسیعی از نظرات کاربران در لا به لای اسپم ها و هرزنامه ها پنهان می شوند.
افزونه آنتی اسپم یک افزونه حرفه ای
برای وردپرس می باشد که بدون استفاده ازکد امنیتی قادر به جلوگیری از ارسال اسپم و
هرزنامه در سایت وردپرسی شما می باشد .
با اینکار از مصرف بیهوده ی منابع
سایت خود جلوگیری کنید و به نظرات سایت خود به آسودگی پاسخ دهید. روش های جلوگیری
از اسپم شدن سایت در گوگل و تاثیر بسیار بدی که بر سئو سایت دارد ، با به کارگیری این موارد، مانع از
اسپم شدن و پنالتی شدن سایت شوید . قبل از هرچیز لازم است با سایتی که میزان اسپم
بودن وبسایت ها را شناسایی می کند آشنا کنیم. سایت موز و لینک با
بررسی معیارهایی که برای اسپم بودن سایت در نظر گرفته است، شروع به بررسی وبسایت
شما می کند و تمام موارد اساسی آن را تحت نظر قرار می دهد.
رشد قارچگونهی سایتهای اسپم و
تبلیغاتی و بالطبع نتایج نامربوط و غیرواقعی در موتور جستجوی گوگل ، این روزها به
یکی از مشکلات کاربران تبدیل شده است .
یکی از روش های جلوگیری از پنالتی
شدن سایت در گوگل، نگرفتن بک لینک های نامناسب است. به طور کلی بک لینک ها اعتبار
و یا عدم اعتبار سایت مبدا را به سایت شما می دهند. هر زمان که افت شدید در رتبه
گوگل سایت خود دیدید و یا سایت خود را در نتایج گوگل گم کردید، بدانید به احتمال
بالا پنالتی شده اید. اولین مرحله حصول اطمینان است. عبارت آدرس سایت را در
گوگل سرچ کنید. نتایجی که می بینید، صفحاتی از سایتتان است که توسط گوگل ایندکس
شده است. اگر صفحه ای را که در سرچ گوگل گم کرده اید اینجا هم نبینید به احتمال
زیاد آن صفحه پنالتی شده است. حال که مطمئن شدید، باید دلیل اسپم شدن خود را که در
هر سایتی می تواند یک دلیل خاص داشته باشد، پیدا کنید. الگوریتم های گوگل ممکن است
حساسیتی روی سایتتان داشته باشند و به علت عدم رعایت قوانینشان توسط وبمستر، سایت
را اسپم کرده باشند. الگوریتم پنگوئن و الگوریتم پاندا، به کیفیت بک لینک ها و
کیفت محتوای سایت توجه می کنند. این موارد در سئو سایت اهمیت زیادی دارنذد و عدم رعایت ان ها
موجب پنالتی شدن سایت می شود. پیغام های پنالتی شدن، معمولا توسط گوگل وبمستر
اطلاع رسانی می شود. بنابراین برای جلوگیری از پنالتی شدن سایت در گوگل، توجه
زیادی داشته باشید .
کم بودن غیر طبیعی زبان های نشانه
گذاری متن
وبسایت های غیر اسپم تمایل زیادی به اعمال تجربیات قوی خود در زمینه جاوا اسکریپت ، سی اس اس و نشانه گذاری های گسترده متن همچون ه تی م ال دارند. بر این اساس نرخ بالای متن به کد نیز می تواند خطرناک باشد و آلارمی از اسپم بودن سایت برای گوگل شود .
لینک های خروجی زیاد
تعداد بالای لینک های خروجی به سایت های دیگر، ممکن است موجب اسپم شدن سایت شود.
لینک های داخلی کم
کم بودن لینک های داخخلی در سایت و عدم ایجاد ارتباط موثر میان مطالب و صفحات، باعث اسپم شدن سایت می شود .
انکر تکست های زیاد در صفحه
سایت هایی که در صفحات خود، لینک های زیادی دارند، شانس اسپم شدن بیشتری را نسبت به سایت هایی با لینک های کمتر دارند .
لینک های خروجی در منوها یا به صورت مخفی
سایت هایی که در منوها، به سایت های دیگر لینک می دهند و معمولا لینک هایی را به صورت مخفی در فوتر یا سایدبار قرار می دهند، به احتمال زیاد اسپم می شوند .
نبودن اطلاعات تماس
سایت های واقعی ترجیح می دهند لینک شبکه های اجتماعی و دیگر اطلاعات تماس خود را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند .
تعداد صفحات کم
سایتی که تنها دارای یک یا تعداد کمی صفحه است، بیشتر از سایتهای دیگر با صفحات بیشتر، اسپم شناسایی می شود .
دامنه های طولانی
سایت هایی که دامنه طولانی دارند و به احتمال زیاد این کار را برای جای دادن کلمات کلیدی سایت به منطور سئو سایت انجام داده اند، اسپم تلقی می شوند و برای سایت مشا مضر هستند
دامنه های شامل عدد
دامنه هایی که دارای عدد هستند ممکن است به صورت اتوماتیک تولید شوند ایجاد خطا کنند. پس به احتمال زیاد باعث اسپم شدن سایت می شوند .
با به کارگیری موارد بالا می توانید
تا حد زیادی مانع از اسپم شدن سایت توسز گوگل شوید. مات کات مدیر ضد اسپم
گوگل بارها و بارها در مطالب و سخنرانی های خود به این موارد اشاره کرده است. در
این رابطه توصه می کنیم ویدیوی ۲۰۱۲ موجود در یوتیوب در زمینه الگوریتم های شناسایی
سایت های اسپم را ببینید. همچنین می توانید اسلاید را برای جلوگیری از اسپم شدن
سایت مشاهده نمایید.
پر واضح است که مهم ترین ماموریت و الویت گوگل رساندن محتوای با کیفیت به دست مخاطب است. در تمام سال های گذشته که گوگل در حال فعالیت است، تلاشش را بر این گذاشته است که محتوایی که به دست مردم می رساند دقیق، معتبر و قابل اطمینان باشند. این تلاش ها خصوصا از زمان انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به اوج خودش رسید و گوگل منابع فکری و مالی زیادی وقف معتبر بودن موتور جستجویش کرد.
تقریبا اواسط سال پیش بود که گوگل یک مقاله ۳۰ صفحه ای در رابطه با ساز و کار اعتبار سنجی محتواهای ورودی اش منتشر کرد و در آن توضیح داد که چطور در سرچ گوگل، یوتیوب، اخبار گوگل، تبلیغات و در کل هر محصول مرتبط با گوگل با اطلاعات غلط مبارزه می کند. در این مقاله به تحقیقی می پردازیم که امسال یعنی سال ۲۰۲۰ توسط کمپانی ماز انجام شده و در آن میزان اعتماد کاربران به نتایج گوگل مورد بررسی قرار گرفته است.
بررسی سرچ های گوگل (تحقیق سال ۲۰۲۰)
پنل دانش گوگل (knowledge panel)
به احتمال زیاد پیش آمده عبارتی را در گوگل سرچ کنید و در قسمت سمت راست صفحه ی جستجو باکسی را دیده باشید که مشخصا توضیحاتی در مورد عبارت سرچ شده شما داده است.
این دقیقا همان قابلیتی است که گوگل از آن با نام Knowledge panel یا همان پنل دانش یاد می کند و کارش این است که بدون اینکه کاربر نیازی به باز کردن لینک داشته باشد، در پنل سمت راست صفحه جوابش را در سریع ترین زمان بگیرد. البته این ویژگی در برخی موارد ممکن است پاسخ دلخواه شما نباشد و حتی شما را به اشتباه بیندازد. در مقاله ۳۰ صفحه ای گوگل اشاره شده که بیشترین تمرکز روی همین پنل دانش است تا بتواند اطلاعات موثق تری در اختیار کاربر قرار بدهد.
فیچر اسنیپت (Featured snippet)
یکی دیگر از ویژگی های گوگل فیچر اسنیپت است که احتمالا با آن آشنا هستید. در این روش گوگل محتوای وب سایت را مستقیما در صفحه اول نتایج و در بالاترین قسمت قرار می دهد و به صورت موردی به پرسش شما جواب می دهد.
در مقاله ی ۳۰ صفحه ای گوگل در مورد فیچر اسنیپت توضیح داده شده و گفته شده در مواردی که محتوا خطرناک، خشونت آمیز، نژاد پرستانه و تنفر آمیز و یا در زمینه های پزشکی و علوم و تاریخی باشد در فیچر اسنیپت قرار نمی گیرد. البته به این معنا هم نیست که هر مطلبی که در فیچر اسنیپت قرار می گیرد کاملا درست و دقیق و بدون خطا است.
گوگل در سال ۲۰۱۸ تقریبا ۱۲% سرچ هایش را به فیچر اسنیپت اختصاص داده بود و این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۶% رسیده این نشان می دهد گوگل در حال افزایش فیچر اسنیپت هاست و همین می تواند فرصتی برای سئو وب سایت ها باشد.
با تمام تفاسیر بحث بر سر موثق بودن اطلاعات گوگل همیشه جنجال برانگیز بوده و هیچ وقت تمامی نداشته است. در این راستا کمپانی ماز در سال ۲۰۲۰ تحقیقاتی انجام داده است تا متوجه شود کاربران در مورد موثق بودن اطلاعات گوگل چه فکری می کنند و تا چه میزان به آن اطمینان دارند. در ادامه در مورد این تحقیقات بیشتر توضیح می دهیم.
تحقیقات کمپانی ماز در ارتباط با اطمینان کاربران به نتایج گوگل
در این تحقیقات ۱۱۰۰ کاربر شرکت کردند که ۷۰% آن ها در آمریکا، ۲۱% در هند و ۵% در اروپا زندگی می کردند. ۶۳% کاربران سنی از حدود ۱۸ سال تا ۳۵ سال داشتند و ۱۷% هم بالای ۴۶ سال سن داشتند. در این تحقیق به سوال هایی که از کاربران در مورد اطمینان به پاسخ دریافتی از گوگل پرسیده شده امتیاز ۱ تا ۵ داده شده که یک کمترین میزان اعتماد و ۵ بیشترین میزان اعتماد در نظر گرفته شده است.
یافته های تحقیق
اعتماد بیشتر کاربران در زمینه های پزشکی، سیاسی، مالی و قانونی
در قسمت اول تحقیق از کاربران پرسیده شد که تا چه میزان تصمیمات مالی، سیاسی، پزشکی و قانونی شان را بر حسب پاسخ هایی که از گوگل دریافت می کنند می گیرند؟
تقریبا ۵۱% شرکت کننده ها ابراز کردند که “خیلی سریع” و یا “اغلب” تصمیمات مهم زندگی شان را بر اساس پاسخی که از گوگل دریافت می کنند می گیرند. ۳۹% اقرار کردند تصمیمات قانونی می گیرند و ۴۶% هم گفتند تصمیمات مهم پزشکی شان را از گوگل دریافت می کنند. تنها ۱۰ تا ۱۳% شرکت کننده ها با پاسخ دریافتی از گوگل مخالف بودند و ابراز کردند که تحت هیچ شرایطی تصمیمات مهم را از نتایج گوگل جستجو نمی کنند.
جستجو های پزشکی در گوگل
وقتی که فقط در زمینه پزشکی از شرکت کننده ها سوال پرسیده شد حدود ۷۲% آن ها عمیقا اعتقاد داشتند که گوگل تا بحال در اکثر موارد اطلاعات دقیق پزشکی در اختیار آن ها گذاشته است.
وقتی شرکت کننده ها را بر حسب سن طبقه بندی کردند اطلاعات جالبی بدست آمد:
افراد ۱۸ تا ۲۵ سال افرادی بودند که نسبت به بقیه سن ها در گروه، بیشترین اعتماد را نسبت به اطلاعات پزشکی گوگل داشتند
۷۵% افراد ۱۸ تا ۲۵ سال معتقد بودند گوگل اطلاعات دقیق پزشکی به آن ها می دهد در حالی که فقط ۵۴% از افراد مسن تر (۶۵ به بالا) به نتایج پزشکی گوگل اعتماد داشتند.
افرادی که سن ۴۶ تا ۶۴ داشتند بیشترین افرادی را تشکیل می دادند که نسبت به نتایج پزشکی گوگل بی اعتماد بودند.
گوگل معمولا برای اکثر پاسخ های پزشکی اش به وب سایت های معتبر پزشکی مانند WebMD و Mayo clinic مراجعه می کند و به صورت فیچر اسنیپت آن را نمایش می دهد. در این خصوص هم از شرکت کننده ها سوال پرسیده شد. ۶۶% آن ها اقرار کردند که بسیار برای آن ها مهم است که محتوایی که در زمینه پزشکی برای آن ها ظاهر می شود از وب سایت های معتبر و شناخته شده باشد، ۱۴% علاقه داشتند گوگل از وب سایت های متنوع استفاده کند و ۱۴% هم با نمایش اطلاعات پزشکی به کل مخالف بودند.
این اطلاعات نشان می دهد حدود یک چهارم کاربران از الگوریتم های پزشکی کنونی گوگل راضی نیستند.
وقتی در گوگل در مورد نشانه های یک بیماری جستجو می کنید مستقیما در اول و بالای صفحه به شما نمایش داده می شوند. در این مورد هم از کاربران سوال پرسیده شد و میزان اعتماد آن ها مورد پرسش قرار گرفت که حدود ۷۶% شرکت کننده ها اعلام اعتماد کردند.
در کل وقتی بر حسب سن نتایج را تفکیک کنیم می بینیم افراد جوانتر اعتماد بیشتری به پاسخ های پزشکی گوگل دارند و ۱۳۸% بیشتر از افراد مسن (۶۵ به بالا) اعتمادشان را نشان دادند.
جستجو های سیاسی و اخبار
اکثر شرکت کننده ها (۶۱%) معتقد بودند گوگل اطلاعات سیاسی و خبری موثقی در اختیارشان قرار می دهد در حالی که فقط ۱۳% به طور کامل مخالف صحت اطلاعات خبری گوگل بودند.
شرکت کننده ها را بر حسب سن تفکیک کردند و اطلاعات زیر به دست آمد:
اکثر شرکت کننده های جوان (۶۷%) ۱۸ تا ۲۵ ساله ها معتقد بودند کیفیت خبر رسانی گوگل در طول زمان پیشرفت داشته و محتواهای سیاسی اش به مرور زمان موثق تر شده در حالی که ۶۱% جمعیت مسن (۶۵ سال به بالا) مخالف صحت اخبار گوگل بودند.
شرکت کننده های جوان (۱۸ تا ۲۵) ۲۵۰% بیشتر از افراد مسن موافق صحت خبری و سیاسی گوگل بودند.
اطلاعات غیر موثق
در مرحله بعد از شرکت کننده ها پرسیده شد که تا چه میزان احساس میکنند گوگل به آن ها اطلاعات غلط ارائه می دهد. ۷۰% شرکت کننده ها اذعان داشتند حداقل در برخی مواقع در معرض اطلاعات غیر موثق گوگل قرار گرفته اند در حالی که ۲۹% ادعا کردند به ندرت و یا حتی اصلا تا بحال از گوگل اطلاعات اشتباه نگرفته اند.
وقتی بر اساس سن شرکت کننده ها را تفکیک کردند مشخص شد افراد جوانتر کمتر از افراد مسن ادعا داشتند که از گوگل اطلاعات غلط دریافت کرده اند. در واقع افراد مسن (۶۵ سال به بالا) ۱۳۸% بیشتر از جوانان ادعای اطلاعات اشتباه گرفتن از گوگل داشته اند.
در خلال تمام سوالاتی که در زمینه سلامتی، سیاسی و اخبار از شرکت کننده ها پرسیده شد یک الگوی مشخص مشاهده شد و آن هم این بود که افراد جوان نسبت به افراد مسن به نتایج گوگل اعتماد بیشتری دارند در حالی که افراد مسن با شک و تردید بیشتری از گوگل استفاده می کنند.
تحقیقاتی که پیش از این هم انجام شده بود نشان می داد اکثر افراد جوان به همان پاسخی که از صفحه نتایج می گیرند بسنده می کنند در حالی که افراد مسن تر مایل هستند بیشتر عمیق بشوند و در در سطح وب بیشتر جستجو کنند. این آمار نتایج کیفی جالبی به دست می دهد که بد نیست بدانید. این اعداد نشان می دهد چقدر تفکرات افراد جوان تحت تاثیر اطلاعاتی است که از دنیای مجازی می گیرند در حالی که افراد مسن تر نشان می دهند اطلاعات موجود در سطح وب به راحتی نمی تواند دیدگاه آن ها را تحت تاثیر قرار بدهد.
فیچر اسنیپت و پنل دانش
بعد از مراحل مختلف از شرکت کننده ها پرسیده شد که تا چه میزان به پاسخی که در فیچر اسنیپت و پنل دانش گوگل مشاهده می کنند اطمینان دارند و این میزان با محدوده ای از ۱ تا ۵ توسط آن ها امتیاز داده شد. نتیجه پرسش ها این بود که افراد جوان (۱۸ تا ۲۵ سال) ۱۰۰% بیشتر از افراد مسن (۶۵ به بالا) به فیچر اسنیپت ها اطمینان دارند.
همین سوال در مورد پنل دانش گوگل هم پرسیده شد و نتیجه تقریبا در میان همه گروه های سنی مشابه بود، ۹۵% شرکت کننده ها از همه گروه های سنی اذعان داشتند اطلاعاتی که در پنل دانش ظاهر می شود مورد اعتماد است.
نتیجه گیری و جمع بندی: افراد جوان نسبت به افراد مسن اعتماد بیشتری به نتایج گوگل دارند
اگر بخواهم به صورت کلی نگاه کنم اکثر افراد شرکت کننده در این تحقیق به اطلاعاتی که از گوگل می گیرند اعتماد دارند. این مسئله هم از لحاظ سرچ ارگانیگ و هم از لحاظ ویژگی های صفحه نتایج گوگل مثل فیچر اسنیپت و پنل دانش صادق می باشد. بهر حال هنوز هم افرادی هر چند اندک وجود دارند که نسبت به پاسخی که از گوگل می گیرند بی اعتماد هستند. این افراد بیشتر از گروه سنی افراد مسن هستند که هر چیزی را از گوگل نمی پذیرند به خصوص اگر در زمینه پزشکی، سیاسی و مالی باشد.
شاید دلیل اینکه جوانتر ها به گوگل اعتماد بیشتری دارند این باشد که با اینترنت بزرگ شده اند و همیشه یاد گرفته اند برای پاسخ پرسش هایشان به موتور های جستجو تکیه کنند. در حالی که افراد مسن با اینترنت غریبه تر بوده اند و پاسخ پرسش های شان را بیشتر از کتاب ها و روزنامه ها می گرفته اند.
همانطور که می دانید رفتار کاربران و مخاطبان شما نقش بسیار مهمی در رشد وب سایت شما و به دنبال آن رشد کسب وکار شما ایفا می کند. شما باید بتوانید نحوه رفتار کاربران خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که وب سایت شما در راستای هدفی که برای آن تعیین کردید حرکت می کند. بنابراین وجود یک ابزار در جهت بررسی داده های وب سایت یک امر ضروری محسوب می گردد.
به دنبال این ضرورت، گوگل یک سرویس رایگان تحت عنوان گوگل آنالیتیکس را در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید از این سرویس، برای تجزیه و تحلیل داده های وب سایت خود استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم چندین روش نصب گوگل آنالیتیکس را بررسی کنیم. کافی است تا یکی از این روش ها را انتخاب کنید و تجزیه و تحلیل داده های وب سایت خود را هر چه سریعتر شروع کنید.
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟
گوگل آنالیتیکس یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین ابزارها در جهت تجزیه و تحلیل داده های وب سایت محسوب می گردد. این ابزار رایگان، به شما کمک می کند تا آمار وب سایت خود را بررسی کنید. از جمله اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد شامل:
تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شما به صورت روزانه چقدر می باشد
مدت زمانی که کابران در وب سایت شما وقت خود را می گذرانند چه میزان است
ورودی ها و ترافیک وب سایت شما از کدام منبع هستند (مستقیم، شبکه های اجتماعی یا…)
مخاطبان هدف شما چه افرادی هستند و علایق آن ها به چه صورت می باشد
به کدام صفحات وب سایت شما علاقه بیشتری دارند
بر روی کدام دکمه ها کلیک بیشتری شده است
و …
اما برای استفاده از این سرویس قدرتمند باید آن را نصب کنید. پس با ما همراه باشید تا مراحل نصب گوگل آنالیتیکس را با هم بررسی کنیم.
روش های نصب گوگل آنالیتیکس چیست؟؟؟
در این مقاله، سه روش نصب گوگل آنالیتیکس مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از:
نصب گوگل آنالیتیکس از طریق google tag manager
نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از tracking code
نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از افزونه Monsterinsights
روش پیشنهادی ما به شما نصب گوگل آنالیتیکس از طریق Google Tag Manager می باشد.
۱- نصب گوگل آنالیتیکس از طریق google tag manager:
در این مرحله، نصب و راه اندازی سرویس گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر مورد بررسی قرار می گیرد. این روش جدیدترین روش نصب گوگل آنالیتیکس محسوب می شود که خود گوگل هم این روش را پیشنهاد می کند. این روش به شما این امکان را می دهد که خیلی راحت تر، سرویس گوگل آنالیتیکس را مدیریت کنید.
شما قبل از هر کاری نیاز به یک حساب گوگل دارید. پس در ابتدای کار یک جیمیل برای خود ایجاد کنید. در صورتی که از قبل جیمیل دارید می توانید از همان جیمیل برای گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. فراموش نکنید که برای حفظ امنیت اطلاعات خود، مطمئن شوید شخص دیگری به این حساب دسترسی ندارد.
گام اول : ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس
در نوار آدرس مرورگر خود عبارت “google analytics” را جستجو کنید و در صفحه باز شده، بر روی لینک analytics.google.com”” کلیک کنید.
پس از ورود به گوگل آنالیتیکس، حساب کاربری مورد نظر خود را انتخاب و login کنید.
بعد از login شدن، شما به صفحه ای به شکل زیر هدایت خواهید شد.
در این مرحله بر روی گزینه “sign up” کلیک کنید. سپس گزینه “admin” را انتخاب کنید و از بخش account”” بر روی گزینه “create account” کلیک کنید.
در قسمت “account name” نام وب سایت خود را وارد کنید و بر روی گزینه “next” کلیک کنید.
در این مرحله گزینه “web” را انتخاب کنید و بر روی گزینه “admin” کلیک کنید.
در این قسمت باید تنظیمات مربوط به property انجام شود. در قسمت Property name”” نام وب سایت خود را وارد کنید. با استفاده از گزینه “Industry category” زمینه فعالیت خود را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه غذا فعالیت می کنید، گزینه “Food and Drink” را انتخاب کنید. منطقه زمانی یا همان time zone را روی کشور ایران تنظیم کنید. در نهایت برای گزینه “Currency displayed as”، روی فلش سمت راست دکمه پایینی کلیک کنید و گزینه “US Dollar (USD $)” را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه “create” کلیک کنید.در این مرحله شما باید قوانین گوگل آنالیتیکس را تایید کنید. تیک هر دو قسمت را بزنید و در نهایت گزینه ” accept” را انتخاب کنید.
بعد از تکمیل فرایند ایجاد حساب کاربری، یک ID اختصاصی برای وب سایت شما ایجاد می شود. برای دسترسی به این ID کافی است بر روی گزینه admin”” کلیک کنید، سپس از قسمتAccount ، حساب مورد نظر خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب حساب، نوبت به انتخاب وب سایت موردنظر شما می رسد. نام وب سایت خود را از قسمت property انتخاب کنید، سپس گزینه “tracking info” را انتخاب کنید و در نهایت از طریق گزینه tracking code به ID اختصاصی خود دسترسی پیدا می کنید.
همانطور که در بالا مشخص شده است یک ID اختصاصی به فرمت “UA-12345678-1” تحت عنوان “Tracking ID” در اختیار شما قرار می گیرد که برای اتصال به گوگل تگ منیجر مورد نیاز است.
نکته: ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس در هر سه مرحله مورد نیاز شما می باشد. در هر مرحله در صورتی که از شما tracking code خواسته شد به این بخش رجوع کنید و همین مراحل را انجام دهید.
گام دوم: ایجاد حساب google tag manager
برای ثبت نام در گوگل تگ منیجر، در نوار آدرس مرورگر خود عبارت “google tag manager” را جستجو کنید و در صفحه باز شده، بر روی لینک tagmanager.google.com کلیک کنید.
پس از ورود به google tag manager با حساب کاربری خود login کنید.
از قسمت accounts، همان طور که در شکل بالا می بینید، بر روی گزینه “create account” کلیک کنید.
در این مرحله برای ایجاد حساب کاربری باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید که به ترتیب شامل:
Account name: در این قسمت نام وب سایت خود را وارد کنید.
Country: کشور مورد نظر خود را از منو انتخاب کنید.
عبارت Share data anonymously with Google and others را تیک بزنید. با فعال کردن این گزینه، داده های وب سایت شما، به صورت ناشناس با گوگل و دیگر سایت ها به اشتراک گذاشته می شوند. به عبارتی دیگر، گوگل تمامی اطلاعات شناسایی و محرمانه شما را از داده ها حذف می کند، سپس این داده ها را با صدها سایت ناشناس دیگر ترکیب می کند و در نهایت یک گزارش جامع از روند کار وب سایت شما ارائه می دهد.
Container name:در این قسمت هم نام وب سایت خود را وارد کنید.
Target platform: از این قسمت گزینه “web” را انتخاب کنید.
اگر تمامی اطلاعات را به درستی وارد کردید، بر روی دکمه “create” کلیک کنید.
در این مرحله، صفحه ای برای شما باز خواهد شد که شامل شرایط و قوانین گوگل تگ منیجر می باشد. تیک گزینه “I also accept the Data Processing Terms as required by GDPR” را بزنید و سپس بر روی دکمه “yes” در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.
پس از انجام مراحل بالا، کدهایی در اختیار شما قرار می گیرد. در این مرحله، همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، باید کدهای داده شده را در بخش head و body سایت خود قرار دهید.
اگر وب سایت شما وردپرسی می باشد کافی است تا از طریق پیشخوان ، منوی نمایش، زیرمنوی ویرایشگر پوسته را انتخاب کنید.
از سمت چپ صفحه، بر روی گزینه “سربرگ پوسته” کلیک کنید تا ویرایشگر فعال شود. سپس کد مربوط به قسمت head را copy کرده و مطابق شکل، در قسمت مشخص شده paste کنید.
دوباره به سراغ کدها بروید و این بار کدهای مربوط به body را copy و در جای مشخص شده paste کنید.
در صورتی که وب سایت شما وردپرسی نباشد، از طریق فایل index.html اقدام کنید و مطابق شکل بالا کدها را در جای مناسب قرار دهید.
گام سوم: اطمینان از درستی قرارگرفتن کد در سایت
بعد از انجام این مراحل، برای اطمینان از درست قرارگرفتن تگ ها بر روی وب سایت خود، می توانید از افزونه های کمکی مرورگر کروم استفاده کنید. در اینجا ۲ نمونه از اکستنشن های کاربردی، برای شما معرفی شده است.
GA Debugger
Tag Assistant
برای نصب اکستنشن ها کافی است از طریق نوار آدرس مرورگر خود، عبارت “extension chrome” را جستجو کنید و بر روی لینک “chrome.google.com” کلیک کنید. سپس یکی از اکستنشن های بالا را در کادر پیش رو وارد کنید و در نهایت گزینه add to chrome را انتخاب کنید.
به عنوان مثال همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می کنید، اکستنشن tag assistant را انتخاب و گزینه add to chrome را کلیک کنید. نصب اکستنشن به اتمام رسید. سایت مورد نظر خود را باز کنید و اکستنشن را فعال کنید. پس از اطمینان از قرارگیری درست تگ ها در سایت، وارد Google Tag Manager شوید.
گام چهارم: اتصال گوگل آنالیتیکس به گوگل تگ منیجر
مطابق شکل بالا بر روی گزینه “add a new tag” کلیک کنید.
با انتخاب گزینه “add a new tag” صفحه ای مانند تصویر بالا به شما نمایش داده می شود. در سمت چپ بالای صفحه ، نام برچسب مورد نظر خود را وارد کنید و سپس روی آیکن وسط صفحه یا که مشخص شده است یا گزینه “choose a tag type to begin setup”، کلیک کنید.
در این مرحله نوع برچسب تعیین می شود. گزینهی”Google Analytics: Universal Analytics” را انتخاب کنید.
پس از انتخاب نوع برچسب، Track type را روی گزینه page view”” تنظیم کنید و tracking ID خود را وارد کنید. هم چنین می توانید یک متغیر جدید ایجاد کنید که tracking ID خود را در آن ذخیره کنید. بنابریان لازم نیست کد را حفظ کنید و یا هر دفعه به دنبال کد باشید. برای ایجاد یک متغیر کافی است از منوی موجود در بخش google analytics setting، گزینه “new variable…” را انتخاب کنید.
با انتخاب گزینه “new variable” به این صفحه هدایت می شوید. در این صفحه باید یک نام برای متغیر خود انتخاب کنید و کد tracking ID خود را وارد کنید. با این کار برای دفعات بعد دیگر نیازی به ورود دستی کد ندارید و فقط کافی است تا نام متغیر را انتخاب کنید.
بعد از ایجاد tag، به صورت خودکار به صفحه ای منتقل می شوید. از بخش triggering گزینه ی choose a trigger to make this tag fire”” را انتخاب کنید. trigger را بر روی All page تنظیم کنید و در نهایت گزینه save را انتخاب کنید.
با استفاده از گزینه preview می توانید نتیجه فعالیت خود را به صورت پیش نمایش زنده مشاهده کنید و در نهایت گزینه submit را انتخاب کنید. مراحل نصب شما به پایان رسید.
۲- نصب گوگل آنالیتیکس از طریق tracking code
همان طور که می دانید وردپرس هم اکنون یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا می باشد. به همین دلیل قصد داریم روش نصب گوگل آنالیتیکس از طریق خود وردپرس را نیز به شما آموزش می دهیم.
گام اول: ایجاد حساب گوگل آنالیتکس و دریافت کد رهگیری
در ابتدا وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود شوید (مراحل ایجاد حساب در گوگل آنالیتیکس به صورت کامل و قدم به قدم در ابتدای همین مقاله توضیح داده شده است) و از طریق منوی admin، از بخش account، قسمت property، گزینه tracking info را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه tracking code کلیک کنید و کدی را که در تصویر پایین مشخص شده است کپی کنید.
گام دوم: ورود به پیشخوان وردپرس و دسترسی به کدهای header
وارد پنل مدیریت وردپرس خود شوید و از طریق گزینه نمایش، ویرایشگر پوسته را انتخاب کنید.
گام سوم: الصاق tracking code در بخش header
در این گام باید tracking code (منظور از tracking code همان کدی است که در گام اول کپی کردید) را در قسمت مشخص شده، paste کنید.
گام چهارم: اطمینان از صحت انجام کار
در این گام برای اطمینان از صحت مراحل انجام شده، وارد گوگل آنالیتیکس شوید. سپس از منوی realtime، گزینه overview را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید اکنون یک کاربر فعال وجود و این به معنی درستی انجام کار شما می باشد.
مراحل نصب شما به پایان رسید.
۳- نصب گوگل آنالیتیکس از طریق افزونه Monster insights
در این روش قصد داریم نحوه نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از افزونه های وردپرس را به شما آموزش دهیم. افزونه های زیادی برای این کار وجود دارند. ما در این آموزش، افزونه Monster insights را به شما توصیه می کنیم. افزونه Monster insights، یکی از بهترین افزونه های موجود برای تجزیه و تحلیل داده های سایت شما از طریق گوگل آنالیتیکس می باشد.
این افزونه با بیش از ۲ میلیون نصب فعال و بیش از ۳۴ میلیون بار دانلود، یکی از محبوب ترین افزونه ها محسوب می شود. این افزونه به شما امکان می دهد تا تجزیه و تحلیل داده های سایت خود را از طریق پیشخوان وردپرس ملاحظه و بررسی کنید. در ادامه مراحل نصب این افزونه و نحوه اتصال آن به گوگل آنالیتیکس را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به راحتی و هرچه سریعتر، تحلیل و آنالیز سایت خود را شروع کنید.
در ابتدا وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود شوید (مراحل ایجاد حساب در گوگل آنالیتیکس به صورت کامل و قدم به قدم در ابتدای همین مقاله توضیح داده شده است) و از طریق منوی admin، از بخش account، قسمت property، گزینه tracking info را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه tracking code کلیک کنید. در این روش نصب به tracking ID نیاز دارید. همانطور که در تصویر پایین مشخص شده است، کد اختصاصی خود، که فرمتی به شکل “UA-000000000-1” دارد را یادداشت کنید.
در این مرحله باید افزونه Monster insights را بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس خود نصب کنید.
برای نصب افزونه Monster insights در ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شوید و سپس مراحل زیر را طی کنید:
از طریق منوی پیشخوان،گزینه افزونه ها را انتخاب کنید.
بر روی زیرمنوی افزودن کلیک کنید.
در کادر جستجو، عبارت Monster insights”” را تایپ کرده و کلید ENTER را فشار دهید.
بر روی دکمه “هم اکنون نصب کن” کلیک کنید تا فرایند نصب افزونه انجام شود و در نهایت پس از نصب، افزونه را فعال کنید.
نکته: اگر افزونه را از جای دیگری دانلود کردید، کافی است از منوی افزونه ها، زیر منوی افزودن، این بار گزینه بارگذاری افزونه را انتخاب کنید و فایل موردنظر (فایل شما باید به صورت فشرده با پسوند .zip باشد) خود را بارگذاری کنید. پس از اتمام بارگذاری، افزونه را فعال کنید.
پس از فعال کردن افزونه Monster insights، پنجره ای به شکل زیر برای شما ظاهر می شود.
بر روی دکمه “launch the wizard” کلیک کنید.
در این مرحله، صفحه خوش آمدگویی افزونه برای شما نمایش داده می شود که شما باید نوع وب سایت خود را تعیین کنید. بعد از انتخاب نوع وب سایت، بر روی دکمه “”save and continue کلیک کنید تا به مرحله بعدی هدایت شوید.
در این مرحله برای اتصال افزونه به وب سایت شما، بر روی دکمه “connect Monster insights” کلیک کنید.
افزونه monster insights از شما می خواهد تا برای ادامه روند اتصالش، یک حساب کاربری انتخاب کنید.
افزونه monster insights برای دسترسی به حساب کاربری و مدیریت و تحلیل داده های وب سایت شما، نیاز به مجوز شما دارد. بنابراین بر روی گزینه allow کلیک کنید.
در این مرحله افزونه قصد دارد تا حساب گوگل آنالیتیکس شما را به سیستم مدیریت محتوای وردپرس تان متصل کند. همانطور که در تصویر بالا مشخص شده است شما می توانید آدرسی که MonsterInsights برای گزارش های شما از آن استفاده می کند را مشاهده کنید. آدرس مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر روی دکمه Complete Connection کلیک کنید.
در صفحه باز شده بر روی دکمه save and continue کلیک کنید.
در این صفحه، چند نمونه از امکانات پیشرفته افزونه monsterinsights به شما نمایش داده می شود که در صورت نیاز به آنها باید این افزونه را به نسخه پیشرفته ارتقا دهید. بر روی دکمه save and continue کلیک کنید.
در این مرحله، گزینه skip this step را انتخاب کنید.
و در آخر بر روی دکمه “finish setup & exit wizard” کلیک کنید تا مراحل نصب به اتمام برسد. پس از اتمام مراحل نصب و اتصال، از طریق پیشخوان، منوی گوگل آنالیتیکس و زیر منوی گزارش ها می توانید داده های وب سایت خود را مشاهده و آنالیز کنید
لیست گوگلمپ یکی از ابزارهای بسیار حیاتی برای کسبوکارهاست چرا که با آن، در معرض دید مشتریان جدید قرار میگیرید و میتوانید در این لیست با رقبا رقابت کنید. مهمتر از همه، این ابزار رایگان است پس سئوی آن میتواند نتایج بسیار خوبی برایتان داشته باشد. اما این مزایا فقط با ثبت کسبوکار در گوگلمپ حاصل نمیشود، یعنی تضمینی وجود ندارد که همیشه در این لیست نمایش داده شوید. بلکه باید برای آن زحمت بکشید. در واقع خیلیها فکر میکنند مجاورت مکانی تنها فاکتوری است که در لیست گوگلمپ مهم است، در حالی که اینطور نیست.
در این مقاله به سوالات زیر پاسخ میدهیم:
چطور در نتایج لیست گوگلمپ قرار بگیریم؟
چطور اطلاعات جانبی و کمکی به آن اضافه کنیم تا رتبهی بالاتری دریافت کنیم؟
روشهایی که میتواند به افزایش رتبه در لیستبندی گوگلمپ به ما کمک کند.
رتبهی بالا در گوگلمپ چه مزایایی دارد بری سایت و کسب و کار شما دارد؟
تحقیقات نشان میدهد 67% افراد از بین اپلیکیشنهای مسیریابی، گوگلمپ را به بقیه ترجیح میدهند. و جالبتر اینکه کاربران اذعان کردهاند وقتی دنبال محل مورد نظرشان میگردند همان چند گزینه اول لیست گوگلمپ را بررسی میکنند. همین مسئله نشان میدهد که سئوی گوگلمپ و رسیدن به اول لیست اهمیت بسیاری برای موفقیت یک کسبوکار دارد.
علاوه بر این، افراد اذعان کردهاند که در بیشتر مواقع (84%) از طریق جستجوی یک کلمه کلیدی به این لیست میرسند تا از طریق جستجوی نام کسبوکار. به این معنا که سرچ کلمه کلیدی قدرت بیشتری نسبت به سرچ دایرکت دارد. که این مسئله نشان میدهد سئوی کسبوکارتان برای گوگلمپ باید بیشتر برای کلمات کلیدی باشد که مخاطب هدف دنبال آن میگردد.
یکی دیگر از دلایلی که برای سئو لیست گوگلمپ وجود دارد این است که 3 کسبوکاری که اول لیست قرار گرفتهاند در صفحه نتایج گوگل نمایش داده میشوند و طبیعتا مخاطبی که با هدف پیدا کردن کسبوکار در محل جغرافیای خودش سرچی انجام میدهد، این 3 کسبوکار اول لیست هستند که به او نمایش داده میشوند و این بهترین فرصت برای شماست که خودتان را در معرض دید مخاطب قرار دهید.
سومین دلیلی که برای سئو گوگلمپ وجود دارد این است که هرچقدر در لیست بالاتر قرار بگیرید، نشانه کیفیت بالاتر شماست و مخاطبین بیشتری با کسبوکار شما درگیر میشوند و همین مسئله کار رقابت را برای شما آسانتر میکند.
10 روش برای افزایش رتبه در لیست گوگلمپ
دقیقا مانند سئوی وبسایت که شامل سئوی Off-Page و On-Page میشود، برای بهینهسازی رتبه کسبوکارهای محلی در گوگلمپ هم انواع Off-Page و On-Page وجود دارد. اما در مرحله اول باید بدانیم چطور کسبوکارمان را در گوگلمپ ثبت کنیم؟
۱- ثبت آدرس شرکت در گوگلمپ
قبل از هر تلاشی بای سئوی سایتمان باید کسبوکارمان را در گوگلمپ ثبت کنیم. اگر قبلا این کار را انجام دادید میتوانید به مرحله بعدی بروید، اگر هنوز کسبوکارتان را در گوگلمپ ثبت نکردید به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:
وارد آدرس com/maps شوید، و یا اگر میخواهید از طریق گوشی آن را انجام دهید وارد اپلیکیشن گوگلمپ شوید و اسم کسبوکارتان را در آن سرچ کنید.
اگر اسم کسبوکارتان با آدرسش در پیشنهاد باکس جستجو ظاهر شد به این معنی است که ثبت آدرس روی گوگلمپ صورت گرفته و در لیست قرار میگیرید. ( حالا میتوانید مرحله 2 مراجعه کنید)
اگر اسم کسبوکارتان در قسمت پیشنهادی باکس جستجو ظاهر نشد، دو گزینه در منوی پایین آن برایتان نمایش داده میشود که شما باید گزینه add a missing place را انتخاب کنید.
حالا صفحهای برایتان نمایش داده میشود که باید اسم کسبوکار (Name)، دستهبندی صنعت (Category) و آدرس (Location) را در آن بنویسید.
نکتهای که باید اینجا به آن دقت کنید این است که هر کسی از هر جای دنیا میتواند در گوگلمپ بدون دسترسی خاصی کسبوکاری را ثبت کند حتی اگر خودش صاحب آن کسبوکار نباشد. پس بهتر است حتی اگر خودتان این کار را قبلا انجام ندادهاید حتما ثبت کسبوکارتان را در گوگلمپ چک کنید.
البته نگران نباشید، حتی اگر کس دیگری کسبوکار شما را در گوگلمپ ثبت کرده باشد، هیچ کنترلی روی لیست گوگلمپ شما نمیتواند داشته باشد. این کنترل و دسترسی فقط زمانی ممکن است که مراحل Claim انجام شود. یعنی شما ثابت کنید که صاحب آن کسبوکار هستید. در مرحله بعد ثبت Claim را بررسی میکنیم.
۲- ثابت کنید صاحب کسبوکار هستید (Claim)
دومین قدمی که برای افزایش رتبه در لیست گوگلمپ باید بردارید، مرحله تایید یا Claim است. در این مرحله شما ثابت میکنید که صاحب حقیقی کسبوکار هستید. در حقیقت در مرحله ثبت اولیه کسبوکار در گوگلمپ که گفتیم هر کسی هم غیر از خودتان میتواند آن را انجام دهد تنها اطلاعاتی که برای کسبوکار میتوان وارد کرد شامل اسم ، نوع و آدرس آن است. در صورتی که با Claim کردن کسبوکار، جزییات خیلی بیشتری را میتوانید به لیست گوگلمپتان اضافه کنید و از طرفی هر چه اطلاعات بیزینس شما در لیست گوگلمپ جزییتر باشد احتمال صعود به رتبه بالاتر بیشتر میشود. علاوه بر این اگر کسبوکار را تایید نکنید مراحل بعدی این مقاله را نمیتوانید انجام دهید.
برای ورود به لیست گوگلمپ قبل از هر چیزی باید یک اکانت Google my business بسازید که ساخت آن رایگان هم است. اگر از قبل این نوع اکانت را ساختهاید به راحتی میتوانید از طریق گزینه “Claim this “business یا گزینه “Own this business?” و تکمیل مراحل بعد از آن کسبوکار را تایید کنید.
۳- تکمیل اطلاعات جزیی در لیست گوگلمپ، رتبه بالاتر
حالا که کسبوکارتان را وارد لیست گوگلمپ کردید و اکانت Google my business را هم به آن وصل کردید زمان آن رسیده که کسبوکار را برای رسیدن به رتبه بالاتر در سرچ محلی بهینه کنید. همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم هر چه اطلاعاتی که لیست شما به مخاطب میدهد کاملتر باشد، رتبهی بالاتری در نتایج را از آن خودتان میکنید. برای وارد کردن اطلاعات جزییتر، باید ابتدا وارد اکانت Google my business شوید. به محض لاگاین شدن وارد داشبوردی میشوید که منویی ستونی در سمت چپ آن قرار گرفته است.
از همین منوی ستونی، تب “info” را انتخاب کنید، این تب شامل اسم، دستهبندی، آدرس، محل سرویسدهی (اگر موجود است)، ساعات کاری، تعطیلات، شماره تماس، وبسایت، محصولات، خدمات و توضیحات است که تا جایی که ممکن است بهتر است همه فیلدها را پر کنید تا اطلاعاتی ناقص نماند.
در اسم و آدرس تغییرات ایجاد نکنید
گوگلمپ به بیزینسهایی رتبه میدهد که بتواند به آنها اطمینان کند و یکی از مسائلی که مورد اعتماد بودن شما را در سطح وب نشان میدهد پایدار بودن اطلاعاتی است که فراهم میکنید. به عنوان مثال فرض کنید اسم بیزینستان “موسسه زبان نواندیشان” است، در داشبورد google my business هم دقیقا همین اسم باید وجود داشته باشد. از مخفف کردن و کوتاه کردن خودداری کنید مثلا “نواندیشان” به تنهایی کامل نیست.
در ضمن اطمینان حاصل کنید این اسم در همه پلتفرمهای آنلاین دیگرتان مثل وبسایت و شبکههای اجتماعی به همین شکل نوشته میشود. این مطلب در مورد آدرس هم صادق است، آدرس باید کامل باشد و مشابه همان آدرسی باشد که در پلتفرمهای دیگرتان دارید. از کوتاهنویسی مثلا “خ” به جای “خیابان” خودداری کنید.
از شماره تلفن محلی و ثابت استفاده کنید
سعی کنید از شماره تلفنهای ثابتی که شامل کد شهر هستند استفاده کنید، چرا که دیگر شمارهها ممکن است اسپمی محسوب شوند و زیاد قابل اعتماد به نظر نمیرسند. استفاده از شماره تلفن با کد محل باعث میشود گوگلمپ به شما رتبه بیشتری بدهد و در سرچ محلی معتبرتر ظاهر شوید.
هر شمارهای استفاده میکنید وارد کنید
اگر از شمارههای ردیاب استفاده میکنید، آن را به عنوان شماره اولیه وارد کنید و شماره تلفن اصلیتان را در شماره تلفن ثانویه وارد کنید. این کار باعث میشود متوجه شوید لیست گوگلمپ شما چقدر کارآمد بوده است. وارد کردن شماره اصلی هم به این خاطر مهم است چرا که گوگل این شماره را با همان شمارهای که در وبسایتتان قرار گرفته مطابقت میدهد.
ساعات کاری را آپدیت نگه دارید
بر اساس ساعت کاری که وارد میکنید، گوگلمپ از 2 واژه Open، Closed استفاده میکند و نشان میدهد در زمان سرچ مخاطب کسبوکار شما بسته است یا باز است.
به روز نگه داشتن ساعات کاری به گوگل میفهماند که شما فعال هستید و از طرف دیگر قابل اعتماد نشان داده میشوید و همین در رتبه شما تاثیر مثبت دارد. (مثلا در زمان شیوع ویروس کووید19 طبیعتا ساعات کاری شما هم تغییر پیدا کرده است) علاوه بر این، نمایش ساعات کاری درست باعث میشود مشتری از قبل، از باز یا بسته بودن دفتر شما با خبر باشد و از بازخورد منفی جلوگیری میکند.
از description برای توضیحات استفاده کنید
توضیحات قسمتی است که بسیاری از کسبوکارها ممکن است نسبت به آن بیاهمیت باشند، در صورتی که خیلی مهم است. توضیحات باعث میشود در ذهن مخاطب تصویر خوبی از برند شما به وجود بیآید، احساس نزدیکی کند و مخاطب را به مشتری بالقوه شما تبدیل کند.
حتما در قسمت توضیحات از کلمات کلیدی کسبوکارتان استفاده کنید، این کار نه تنها باعث میشود در لیست گوگلمپ رتبه بالاتری کسب کنید، بلکه در زمان جستجوی سرویس و محصول توسط مخاطب هم به کارتان میآید.
دستهبندی کسبوکار را به دقت انتخاب کنید
انتخاب دستهبندی کسبوکار برای رتبهبندی گوگلمپ بسیار مهم است. برای دستهبندی اولیه، دستهای را انتخاب کنید که نوع فعالیت اصلی و هستهای شما را نشان میدهد و برای دستهبندی ثانویه، دستهای را انتخاب کنید که دیگر زوایای کارتان را نشان میدهد.
توجه داشته باشید که نوع دستهبندی به صورت پیشفرض وجود دارد و نمیتوانید با میل خودتان آن را تایپ کنید، اما اگر در باکس موردنظر شروع به تایپ کنید گزینههایی را که ممکن است مربوط به شما باشد به شما پیشنهاد میدهد و میتوانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید.
۴- به لیست گوگلمپتان عکس اضافه کنید
اضافه کردن عکس به لیست گوگلمپ یکی از مسائل مورد علاقه گوگل است. در قدم اول به این خاطر که فعال بودن شما را نشان میدهد و این فعال بودن در کسب رتبه بالاتر تاثیر مثبت دارد.
دوم اینکه تکنولوژی تشخیص عکس گوگل بسیار پیشرفته است وگوگل دارد روی نمایش عکس در سرچ محلی کار میکند. و سوم اینکه قانونی برای سئو وجود دارد که میگوید گوگل آن چیزی را دوست دارد که کاربر دوست داشته باشد و کاربر عاشق دیدن عکس است. علاوه بر این اگر عکسی برای لیستتان آپلود نکنید نقشهای مانند تصویر زیر به کاربر نمایش داده میشود که اصلا خوشایند نیست.
در نتیجه برای سئو بهتر گوگلمپ سعی کنید عکسهای با کیفیت از کسبوکارتان آپلود کنید. برای این کار باید از داشبود google my business که در قبل گفتیم، از ستون سمت چپ وارد تب Photos شوید و روی دایره آبی کلیک کنید. از آنجا میتوانید عکس و ویدیوی دلخواهتان را به لیست اضافه کنید. در حالت ایدهآل سعی کنید روزی یک بار عکس جدید آپلود کنید.
۵- در قسمت نظرات (Reviews) فعال باشید
همانطور که گفتیم گوگل چیزی را دوست دارد که مخاطب دوست داشته باشد. پس جای تعجبی نیست اگر بگوییم نظرات مثبت در قسمت review شما در رتبهتان تاثیر مثبت دارد. اما چطور نظر دیگران را بگیریم؟ مخاطب به راحتی در لیست گوگلمپ از قسمت Write a review میتواند نظرش را برای شما بنویسد اما به این معنی نیست که هر کسی این کار را برای شما انجام میدهد.
میتوانید از اطرافیان یا از مشتریهایتان درخواست کنید در این قسمت برای شما نظرشان را بگذارند و خودتان هم باید در پاسخ به نظرات فعال باشید چرا که وقتی مخاطب پاسخ شما را میبیند ترغیب میشود نظرش را بیان کند. بهرحال نظرات همانقدر که شیرین به نظر میرسند میتوانند مخرب هم باشند و این دیگر به نحوه خلاقیت و توانایی حل مسئله شما در مدیریت مشتریان ناراضی دارد.
۶- لیست گوگلمپتان را یکدست نگه دارید
گوگل کسبوکارهایی را که چندین شماره تلفن یا آدرس مغایر دارند را نامعتبر میداند و لیستهایی که دو بار ساخته شدهاند را یکیشان را حذف میکند. پس حواستان را جمع کنید که اطلاعاتی که وارد میکنید با تمام پلتفرمهای دیگر از جمله وبسایتتان مطابقت داشته باشد. وجود مغایرت و بینظمی هیچ کمکی به رتبهبندی شما در گوگلمپ نمیکند.
۷- به طور مرتب در google my business پست آپلود کنید
دقیقا مثل فیسبوک که شما پستی در آن آپلود میکنید، در اکانت google my business هم میتوانید پستگذاری انجام بدهید. این پست وارد لیست گوگلمپ شما میشود. پستگذاری مرتب و مداوم این سیگنال را به گوگل میفرستد که شما فعال هستید و اکانتتان برایتان مهم است. در نتیجه رتبهبندی بالاتری در انتظارتان خواهد بود.
علاوه بر این زمانی که مشتری شما را در گوگل سرچ میکند و در سرچ محلی به او نمایش داده میشوید، اگر قصد به خرید داشته باشد پستهای شما را کندوکاو میکند تا به سوالاتش برسد. در نتیجه پستهای مختلف فرصتی برای شما ایجاد میکند که مشتری بالقوه را جذب خودتان کنید.
استفاده از وبسایت برای افزایش رتبه در گوگلمپ
تا به اینجا اقداماتی را گفتیم که مستقیما از اکانت google my business و خود گوگلمپ قابل دسترسی و ویرایش بود. اما از اینجا به بعد اقداماتی که باید انجام شود در وبسایت خواهد بود و کمک شایانی به رتبهبندی لیست گوگلمپ خواهد کرد.
۸- از ریسپانسیو بودن وبسایت اطمینان حاصل کنید
اولین و مهمترین نکتهای که باید در نظر بگیرید، ریسپانسیو بودن وبسایتتان است، به این معنی که با هر دستگاهی سازگاری داشته باشد و با هر سایز صفحهای خودش را مطابق کند. دلیل این اهمیت این است که لیست گوگلمپ شامل لینکی است که به وبسایت شما ختم میشود و طبق تحقیقات، حدود 60% از افراد از طریق تلفن همراهشان سرچ گوگل انجام میدهند. پس اگر لینک شما در لیست، کاربر را به وبسایتی هدایت کند که نامرتب و زوم شده نمایش داده میشود، شامل لینکهای شکسته باشد یا سرعت لود آن کم باشد، به رتبهبندی گوگلمپ شما آسیب وارد میشود.
۹- از کلمات کلیدی محلی در وبسایت استفاده کنید
دومین راهی که برای رتبهبندی گوگلمپ از طریق وبسایت وجود دارد هدفگیری کلمات کلیدی محلی است. البته این کار باعث میشود رتبه وبسایت شما در سرچ گوگل بالاتر برود اما در سرچ محلی هم تاثیر به سزایی دارد.
پس سعی کنید در صفحات اصلی وبسایت از کلمات کلیدی استفاده کنید که شامل اسم محل جغرافیایی که در آن فعالیت میکنید باشد. صفحاتی مانند صفحه خانه، درباره ما، تماس با ما، صفحه محصولات و خدمات و حتی پستهای وبلاگ. نه تنها در عنوان صفحه، بلکه در هدینگ، بدنه متن، تگ تصاویر، کپشن و URL ها سعی کنید از کلمات کلیدی محلی هم استفاده کنید. اینکه مدام در وبسایتتان بر محل جغرافیایی خاصی تاکید کنید و در آن منظم باشید به گوگل سیگنال قاطعتری برای رتبهبندی کسبوکار شما در گوگلمپ برای ان محل خاص میدهد.
۱۰- نقشه گوگل را در وبسایتتان قرار دهید
یکی دیگر از روشهای افزایش رتبه در گوگلمپ، قرار دادن نقشه گوگل در وبسایت است که بیشتر کسبوکارها در صفحهی تماس با ما یا ارتباط با ما آن را قرار میدهند. این کار به گوگل میفهماند که کسبوکار شما دقیقا همان محلی قرار گرفته است که در لیست گوگلمپ شما هم موجود است. تایید آدرس و یکپارچگی آن باعث افزایش اعتماد گوگل میشود و در رتبه شما تاثیر به سزایی ایفا میکند.
برای قرار دادن نقشه گوگل در وبسایت، باید ابتدا وارد گوگلمپ شوید و اسم کسبوکارتان را سرچ کنید. روی گزینه Share کلیک کنید و تب “Embed a map” را انتخاب کنید. حالا لینکی به شما داده میشود که این لینک را در هر کجای وبسایت میتوانید قرار دهید. (بهتر است در صفحه تماس با ما قرار بگیرد).
بهبود فرم های سایت
اگر سایت شما عضویت دارد و کاربران برای استفاده از برخی خدمات باید عضو شوند پیشنهاد میشود از فرمهای طولانی جهت عضویت اجتناب کنید.
فرم های طولانی باعث خستگی کاربران میشود و ممکن است صفحه عضویت و یا فرم دریافت اطلاعات سایت شما را پر نکنند و آن را ترک کنند.
از این نوع مشکلات در صفحات لندینگ پیج به وفور پیدا میشود که اجتناب از آن باعث بهتر شدن آمار بانس ریت سایت میشود.
بهبود مشکلات فنی
در بسیاری از موارد مشکلات فنی مثل خطاهای 5xx و خطاهای 4xx بهشدت بر روی بانس ریت اثرگذار هستند و یا برخی مشکلات فنی دیگر مثل حجم بالای ویدیو قرار دادهشده در سایت که اکثر کاربران امکان دانلود ندارد.
یا برخی سایتها مشکل کد نویسی دارند و در برخی مرورگرها نمایش خوب و در برخی نمایش نامناسب را دارد.
همیشه در زمان آزمون سایت، از مرورگرهای مختلف استفاده کنید که این امر باعث میشود زودتر از کاربران از مشکلات فنی سایت در نسخههای مختلف اطلاع داشته باشید که حاصل آن بهبود نرخ پرش یا به ادبیات دیگر بهبود دفع کاربر میشود.
به روز رسانی محتواهای قدیمی
در سایت میزفا این مورد به شدت رعایت میشود و اکثر مقالههای قدیمی در سال جدید به روز رسانی میشوند. کمتر مقاله ۲۰۱۷ در میزفا پیدا میشود که در سال ۲۰۱۸ آپدیت نشده باشد.
به روز رسانی جدا از یادآوری از مطالب گذشته که کمک به لینک سازی میکند میتواند محتواهای قدیمی را در تاریخ جاری کاربردی کند. بنده به شخصه محتواهای قدیمی کمتری میخوانم مخصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات.
با به روز رسانی، جدا از بهبود تجربه کاربری میتوانید bounce rate (بانس ریت) سایت خود را هم بهبود دهید.
بهبود خوانایی متنها
فرض کنید دهها خط بدون پاراگرافبندی در جلوی چشمان شما باشد، قطعاً حس بد و تصمیم به نخواندن دارید و این یعنی خارج شدن شما از آن سایت.
همه ما به همین شکل هستیم و کمتر امکان خواندن متنهای طولانی را داریم. بهتر است پاراگرافهای شما از ۳ خط بیشتر نشود.
پاراگرافهای طولانی و بدون رعایت اصول متن نویسی و مقالهنویسی تجربه کاربری (UX) مناسبی را ندارد و راحتی کاربر تحت شعاع قرار میگیرد. به همین منظور در جهت بهبود نرخ پرش پیشنهاد میشود طول پاراگرافها کوتاه شود تا متن خواناتر شود.
بهبود تعامل با کاربر
عوامل
زیادی میتواند در بهبود تعامل شما با کاربر دخیل باشد. سعی کنید فرم تماس با ما
را در دسترس قرار دهید.
نظرسنجی
های مختلفی را صورت دهید.
فرم
نظرات در زیر پستها را فعال کنید و همینطور پاسخ کاربران را ارسال کنید.
دکمههای
شبکه اجتماعی را در دسترس قرار دهید تا در صورت نیاز کاربران بتوانند به راحتی
متنها را به اشتراک بگذارند.
اشتراکگذاری، ارسال نظر، پاسخ نظر، فیدبک گرفتن، نظرسنجی و … جدا از آنکه باعث بهبود Bounce rate (بانس ریت) سایت میشود میتواند ترافیک وبسایتتان بیشتر کند و این خود امکان افزایش رتبه سایت در گوگل را میسر میکند.
پیشنهادهای هوشمندانه برای بهتر شدن کسب و کار شما
هر چیزی در یک مکان مناسب و متناسب میتواند یک پیشنهاد هوشمندانه تلقی شود.
زمانی که کاربران در سایت شما هستند حس و حال سایت شما به آنها دست داده است و وقتی بهعنوانمثال درباره موضوعی مطالعه میکنند اهمیت آن موضوع را حس میکنند، این لحظه میتواند بهترین مکان باشد تا شما خدماتتان را در رابطه با آن موضوع ارائه دهید.
طبیعتاً اگر کاربر فردا چنین پیشنهادی را مشاهده کنند شاید دیگر ترغیب نشود و از آن استفاده کند. اکثر تصمیماتی که انسان میگیرد احساسی است بنابراین سعی کنید با نشان دادن خدمات خود هم نیاز کاربران را بهخوبی رفع کنید و هم کسبوکارتان را رونق دهید.
چنین پیشنهادهایی کاربران را درگیر میکند و باعث تعامل بیشتر میشود که در بهبود Bounce rate کمک شایانی میکند.
ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش گرا بودن یک سایت جدا از آنکه میتواند تجربه کاربری بسیار خوبی به بازدیدکنندگان سایت شما بدهد، میتواند از نظر سئو هم باعث بهبود سایت شما در نتایج شود.
گوگل هم جدیداً اعلام کرده (mobile-first indexing) برای نسخه موبایل ربات مخصوص دارد و ابتدا این ربات موبایل است که سایت را خزش میکند و بر اساس آن چیزی که در نسخه موبایل هست رتبهبندیها را انجام میدهد.
هرروز اهمیت بهینه سازی بودن وبسایتها در نسخه موبایل به دلیل فراگیر شدن دستگاههای هوشمند بالاتر میرود و هر روز تعداد سرچهای انجامشده درگوشی بیشتر میشود.
به همین علت گوگل هم هرسال تفکرات جدیدی برای نسخه موبایل دارد بهعنوان مثال پروژه AMP را پیادهسازی کرده است.
بهترین ها و پر بازدید ترین ها
ترینها در هرجایی از سایت میتواند به شما در بهبود بانس ریت یا همان نرخ پرش کمک زیادی کنند.
به عنوان مثال برای کاربران بسیار جذاب است که بهترین پست و یا بهترین محصول کدام است؟ ارزانترین محصول و یا گرانترین محصول کدام هستند؟
کلیک بر روی چنین محصولاتی و یا پستهایی تعامل با کاربران را بیشتر میکند چرا که وجود چنین قسمتهایی در یک سایت حس کنجکاوی کاربران را افزایش میدهد.
نکتهای که در اینجا وجود دارد دقیقا همین حس کنجکاوی است، و باید راهکارهایی را در پیش بگیرید که باعث جوشش و فوران کردن این حس گردد.
دکمه CTA یعنی شلیک به سمت هدف. البته این تعریف من بود ولی تعریف CTA یعنی “دعوت به اقدام” کاربران برای کلیک کردن بر روی دکمه تا یک عمل خاص را انجام دهند. توضیحات بیشتر درباره این دکمه در پست صفحه فرود قسمت CTA چیست بخوانید.
کاربر وارد سایت میشود و مشغول خواندن است سپس فکر میکند درباره آنچه که خوانده و یا آنچه که قرار هست انجام دهد حال در این بین او را دعوت به کاری کنیم او به احتمال زیاد دعوت را پذیرفته و اقدام ما را انجام میدهد.
به این روش به زبان انگلیسی میگویند “Read, Think, Do! ”
به عبارت دیگر “تا تنور داغ است نان را بچسبان” و این کار با دکمه CTA امکانپذیر است.
فونت وب سایت
چند وقت پیش بود وارد یک وبسایتی شدم که فونت مناسبی نداشت و این موضوع برای بنده آنقدر مهم بود که با استفاده از افزونههای کروم فونت وبسایت را به یک فونت استاندارد تغییر دادم تا برای من که نقش کاربر در آن سایت را داشتم قابل خوانا و همینطور منظمتر باشد.
حال آیا همه کاربران چنین کاری همانند بنده انجام میدهند؟ طبیعتاً اگر یک وبسایت مشابه دیگر با فونت بهتر پیدا میکردم دیگر زحمت تغییر فونت وبسایت اشاره شده را انجام نمیدادم و تا خروجم از آن سایت باعث افزایش بانس ریت میشدم.
فونت وبسایت اهمیت بسیاری دارد و شما اگر با CSS آشنایی دارید کافی هست به شکل موقت در سمت مرورگر خود فونت میزفا را غیرفعال کنید. با غیرفعال کردن فونت وبسایت عملاً ظاهر کل سایت بسیار بد میشود.
فونتهایی همانند ایران سنس و یا بی یکان و بی کودک میتواند فونت مناسبی برای یک وبسایت باشد.
گواهی داشتن ssl
ما قبلا درباره تاثیر SSL بر سئو و دلایل استفاده از پروتکل HTTPS به شکل جامع صحبت کردیم و حتی آموزش تبدیل http به https در سایت را هم ارائه دادیم.
جدا از آنکه فعال سازی SSL تاثیر بسیار خوبی در رتبه سایت شما در گوگل دارد میتواند بر روی نگاه کاربران هم تاثیرگذار باشد. حداقل بسیاری از کاربران فنی و یا فعالان وبگردی به این نکته توجه میکنند که ایا این سایت از پروتکل امن https استفاده میکند یا استفاده نمیکند.
گاهی همان رنگ سبز تاثیر روانشناسی دارد و حس خوب را در کاربر ایجاد میکند.
گوگل هم همیشه به تجربه کاربری اهمیت داده و اهمیت میدهد ولی بیدلیل نیست که اس ال ال را در سئو تاثیرگذار کرده است. اینکه کاربران احساس کنند دادههای آنها رمزگذاری شده است و امنیت سایت خوب است، آرامش درونی پیدا میکنند و این آرامش باعث تعامل بیشتر میشود.
طبیعتا حاصل تعامل بیشتر نیز بهبود در نرخ پرش (Bounce rate) است.
همچنین در نظرسنجی سایت globalsign به این نتیجه رسیدهاند که ۸۴ درصد سبدهای خرید رها شده در دامنههای غیرامن بوده است.