لیست گوگلمپ یکی از ابزارهای بسیار حیاتی برای کسبوکارهاست چرا که با آن، در معرض دید مشتریان جدید قرار میگیرید و میتوانید در این لیست با رقبا رقابت کنید. مهمتر از همه، این ابزار رایگان است پس سئوی آن میتواند نتایج بسیار خوبی برایتان داشته باشد. اما این مزایا فقط با ثبت کسبوکار در گوگلمپ حاصل نمیشود، یعنی تضمینی وجود ندارد که همیشه در این لیست نمایش داده شوید. بلکه باید برای آن زحمت بکشید. در واقع خیلیها فکر میکنند مجاورت مکانی تنها فاکتوری است که در لیست گوگلمپ مهم است، در حالی که اینطور نیست.
در این مقاله به سوالات زیر پاسخ میدهیم:
چطور در نتایج لیست گوگلمپ قرار بگیریم؟
چطور اطلاعات جانبی و کمکی به آن اضافه کنیم تا رتبهی بالاتری دریافت کنیم؟
روشهایی که میتواند به افزایش رتبه در لیستبندی گوگلمپ به ما کمک کند.
رتبهی بالا در گوگلمپ چه مزایایی دارد بری سایت و کسب و کار شما دارد؟
تحقیقات نشان میدهد 67% افراد از بین اپلیکیشنهای مسیریابی، گوگلمپ را به بقیه ترجیح میدهند. و جالبتر اینکه کاربران اذعان کردهاند وقتی دنبال محل مورد نظرشان میگردند همان چند گزینه اول لیست گوگلمپ را بررسی میکنند. همین مسئله نشان میدهد که سئوی گوگلمپ و رسیدن به اول لیست اهمیت بسیاری برای موفقیت یک کسبوکار دارد.
علاوه بر این، افراد اذعان کردهاند که در بیشتر مواقع (84%) از طریق جستجوی یک کلمه کلیدی به این لیست میرسند تا از طریق جستجوی نام کسبوکار. به این معنا که سرچ کلمه کلیدی قدرت بیشتری نسبت به سرچ دایرکت دارد. که این مسئله نشان میدهد سئوی کسبوکارتان برای گوگلمپ باید بیشتر برای کلمات کلیدی باشد که مخاطب هدف دنبال آن میگردد.
یکی دیگر از دلایلی که برای سئو لیست گوگلمپ وجود دارد این است که 3 کسبوکاری که اول لیست قرار گرفتهاند در صفحه نتایج گوگل نمایش داده میشوند و طبیعتا مخاطبی که با هدف پیدا کردن کسبوکار در محل جغرافیای خودش سرچی انجام میدهد، این 3 کسبوکار اول لیست هستند که به او نمایش داده میشوند و این بهترین فرصت برای شماست که خودتان را در معرض دید مخاطب قرار دهید.
سومین دلیلی که برای سئو گوگلمپ وجود دارد این است که هرچقدر در لیست بالاتر قرار بگیرید، نشانه کیفیت بالاتر شماست و مخاطبین بیشتری با کسبوکار شما درگیر میشوند و همین مسئله کار رقابت را برای شما آسانتر میکند.
10 روش برای افزایش رتبه در لیست گوگلمپ
دقیقا مانند سئوی وبسایت که شامل سئوی Off-Page و On-Page میشود، برای بهینهسازی رتبه کسبوکارهای محلی در گوگلمپ هم انواع Off-Page و On-Page وجود دارد. اما در مرحله اول باید بدانیم چطور کسبوکارمان را در گوگلمپ ثبت کنیم؟
۱- ثبت آدرس شرکت در گوگلمپ
قبل از هر تلاشی بای سئوی سایتمان باید کسبوکارمان را در گوگلمپ ثبت کنیم. اگر قبلا این کار را انجام دادید میتوانید به مرحله بعدی بروید، اگر هنوز کسبوکارتان را در گوگلمپ ثبت نکردید به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:
وارد آدرس com/maps شوید، و یا اگر میخواهید از طریق گوشی آن را انجام دهید وارد اپلیکیشن گوگلمپ شوید و اسم کسبوکارتان را در آن سرچ کنید.
اگر اسم کسبوکارتان با آدرسش در پیشنهاد باکس جستجو ظاهر شد به این معنی است که ثبت آدرس روی گوگلمپ صورت گرفته و در لیست قرار میگیرید. ( حالا میتوانید مرحله 2 مراجعه کنید)
اگر اسم کسبوکارتان در قسمت پیشنهادی باکس جستجو ظاهر نشد، دو گزینه در منوی پایین آن برایتان نمایش داده میشود که شما باید گزینه add a missing place را انتخاب کنید.
حالا صفحهای برایتان نمایش داده میشود که باید اسم کسبوکار (Name)، دستهبندی صنعت (Category) و آدرس (Location) را در آن بنویسید.
نکتهای که باید اینجا به آن دقت کنید این است که هر کسی از هر جای دنیا میتواند در گوگلمپ بدون دسترسی خاصی کسبوکاری را ثبت کند حتی اگر خودش صاحب آن کسبوکار نباشد. پس بهتر است حتی اگر خودتان این کار را قبلا انجام ندادهاید حتما ثبت کسبوکارتان را در گوگلمپ چک کنید.
البته نگران نباشید، حتی اگر کس دیگری کسبوکار شما را در گوگلمپ ثبت کرده باشد، هیچ کنترلی روی لیست گوگلمپ شما نمیتواند داشته باشد. این کنترل و دسترسی فقط زمانی ممکن است که مراحل Claim انجام شود. یعنی شما ثابت کنید که صاحب آن کسبوکار هستید. در مرحله بعد ثبت Claim را بررسی میکنیم.
۲- ثابت کنید صاحب کسبوکار هستید (Claim)
دومین قدمی که برای افزایش رتبه در لیست گوگلمپ باید بردارید، مرحله تایید یا Claim است. در این مرحله شما ثابت میکنید که صاحب حقیقی کسبوکار هستید. در حقیقت در مرحله ثبت اولیه کسبوکار در گوگلمپ که گفتیم هر کسی هم غیر از خودتان میتواند آن را انجام دهد تنها اطلاعاتی که برای کسبوکار میتوان وارد کرد شامل اسم ، نوع و آدرس آن است. در صورتی که با Claim کردن کسبوکار، جزییات خیلی بیشتری را میتوانید به لیست گوگلمپتان اضافه کنید و از طرفی هر چه اطلاعات بیزینس شما در لیست گوگلمپ جزییتر باشد احتمال صعود به رتبه بالاتر بیشتر میشود. علاوه بر این اگر کسبوکار را تایید نکنید مراحل بعدی این مقاله را نمیتوانید انجام دهید.
برای ورود به لیست گوگلمپ قبل از هر چیزی باید یک اکانت Google my business بسازید که ساخت آن رایگان هم است. اگر از قبل این نوع اکانت را ساختهاید به راحتی میتوانید از طریق گزینه “Claim this “business یا گزینه “Own this business?” و تکمیل مراحل بعد از آن کسبوکار را تایید کنید.
۳- تکمیل اطلاعات جزیی در لیست گوگلمپ، رتبه بالاتر
حالا که کسبوکارتان را وارد لیست گوگلمپ کردید و اکانت Google my business را هم به آن وصل کردید زمان آن رسیده که کسبوکار را برای رسیدن به رتبه بالاتر در سرچ محلی بهینه کنید. همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم هر چه اطلاعاتی که لیست شما به مخاطب میدهد کاملتر باشد، رتبهی بالاتری در نتایج را از آن خودتان میکنید. برای وارد کردن اطلاعات جزییتر، باید ابتدا وارد اکانت Google my business شوید. به محض لاگاین شدن وارد داشبوردی میشوید که منویی ستونی در سمت چپ آن قرار گرفته است.
از همین منوی ستونی، تب “info” را انتخاب کنید، این تب شامل اسم، دستهبندی، آدرس، محل سرویسدهی (اگر موجود است)، ساعات کاری، تعطیلات، شماره تماس، وبسایت، محصولات، خدمات و توضیحات است که تا جایی که ممکن است بهتر است همه فیلدها را پر کنید تا اطلاعاتی ناقص نماند.
در اسم و آدرس تغییرات ایجاد نکنید
گوگلمپ به بیزینسهایی رتبه میدهد که بتواند به آنها اطمینان کند و یکی از مسائلی که مورد اعتماد بودن شما را در سطح وب نشان میدهد پایدار بودن اطلاعاتی است که فراهم میکنید. به عنوان مثال فرض کنید اسم بیزینستان “موسسه زبان نواندیشان” است، در داشبورد google my business هم دقیقا همین اسم باید وجود داشته باشد. از مخفف کردن و کوتاه کردن خودداری کنید مثلا “نواندیشان” به تنهایی کامل نیست.
در ضمن اطمینان حاصل کنید این اسم در همه پلتفرمهای آنلاین دیگرتان مثل وبسایت و شبکههای اجتماعی به همین شکل نوشته میشود. این مطلب در مورد آدرس هم صادق است، آدرس باید کامل باشد و مشابه همان آدرسی باشد که در پلتفرمهای دیگرتان دارید. از کوتاهنویسی مثلا “خ” به جای “خیابان” خودداری کنید.
از شماره تلفن محلی و ثابت استفاده کنید
سعی کنید از شماره تلفنهای ثابتی که شامل کد شهر هستند استفاده کنید، چرا که دیگر شمارهها ممکن است اسپمی محسوب شوند و زیاد قابل اعتماد به نظر نمیرسند. استفاده از شماره تلفن با کد محل باعث میشود گوگلمپ به شما رتبه بیشتری بدهد و در سرچ محلی معتبرتر ظاهر شوید.
هر شمارهای استفاده میکنید وارد کنید
اگر از شمارههای ردیاب استفاده میکنید، آن را به عنوان شماره اولیه وارد کنید و شماره تلفن اصلیتان را در شماره تلفن ثانویه وارد کنید. این کار باعث میشود متوجه شوید لیست گوگلمپ شما چقدر کارآمد بوده است. وارد کردن شماره اصلی هم به این خاطر مهم است چرا که گوگل این شماره را با همان شمارهای که در وبسایتتان قرار گرفته مطابقت میدهد.
ساعات کاری را آپدیت نگه دارید
بر اساس ساعت کاری که وارد میکنید، گوگلمپ از 2 واژه Open، Closed استفاده میکند و نشان میدهد در زمان سرچ مخاطب کسبوکار شما بسته است یا باز است.
به روز نگه داشتن ساعات کاری به گوگل میفهماند که شما فعال هستید و از طرف دیگر قابل اعتماد نشان داده میشوید و همین در رتبه شما تاثیر مثبت دارد. (مثلا در زمان شیوع ویروس کووید19 طبیعتا ساعات کاری شما هم تغییر پیدا کرده است) علاوه بر این، نمایش ساعات کاری درست باعث میشود مشتری از قبل، از باز یا بسته بودن دفتر شما با خبر باشد و از بازخورد منفی جلوگیری میکند.
از description برای توضیحات استفاده کنید
توضیحات قسمتی است که بسیاری از کسبوکارها ممکن است نسبت به آن بیاهمیت باشند، در صورتی که خیلی مهم است. توضیحات باعث میشود در ذهن مخاطب تصویر خوبی از برند شما به وجود بیآید، احساس نزدیکی کند و مخاطب را به مشتری بالقوه شما تبدیل کند.
حتما در قسمت توضیحات از کلمات کلیدی کسبوکارتان استفاده کنید، این کار نه تنها باعث میشود در لیست گوگلمپ رتبه بالاتری کسب کنید، بلکه در زمان جستجوی سرویس و محصول توسط مخاطب هم به کارتان میآید.
دستهبندی کسبوکار را به دقت انتخاب کنید
انتخاب دستهبندی کسبوکار برای رتبهبندی گوگلمپ بسیار مهم است. برای دستهبندی اولیه، دستهای را انتخاب کنید که نوع فعالیت اصلی و هستهای شما را نشان میدهد و برای دستهبندی ثانویه، دستهای را انتخاب کنید که دیگر زوایای کارتان را نشان میدهد.
توجه داشته باشید که نوع دستهبندی به صورت پیشفرض وجود دارد و نمیتوانید با میل خودتان آن را تایپ کنید، اما اگر در باکس موردنظر شروع به تایپ کنید گزینههایی را که ممکن است مربوط به شما باشد به شما پیشنهاد میدهد و میتوانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید.
۴- به لیست گوگلمپتان عکس اضافه کنید
اضافه کردن عکس به لیست گوگلمپ یکی از مسائل مورد علاقه گوگل است. در قدم اول به این خاطر که فعال بودن شما را نشان میدهد و این فعال بودن در کسب رتبه بالاتر تاثیر مثبت دارد.
دوم اینکه تکنولوژی تشخیص عکس گوگل بسیار پیشرفته است وگوگل دارد روی نمایش عکس در سرچ محلی کار میکند. و سوم اینکه قانونی برای سئو وجود دارد که میگوید گوگل آن چیزی را دوست دارد که کاربر دوست داشته باشد و کاربر عاشق دیدن عکس است. علاوه بر این اگر عکسی برای لیستتان آپلود نکنید نقشهای مانند تصویر زیر به کاربر نمایش داده میشود که اصلا خوشایند نیست.
در نتیجه برای سئو بهتر گوگلمپ سعی کنید عکسهای با کیفیت از کسبوکارتان آپلود کنید. برای این کار باید از داشبود google my business که در قبل گفتیم، از ستون سمت چپ وارد تب Photos شوید و روی دایره آبی کلیک کنید. از آنجا میتوانید عکس و ویدیوی دلخواهتان را به لیست اضافه کنید. در حالت ایدهآل سعی کنید روزی یک بار عکس جدید آپلود کنید.
۵- در قسمت نظرات (Reviews) فعال باشید
همانطور که گفتیم گوگل چیزی را دوست دارد که مخاطب دوست داشته باشد. پس جای تعجبی نیست اگر بگوییم نظرات مثبت در قسمت review شما در رتبهتان تاثیر مثبت دارد. اما چطور نظر دیگران را بگیریم؟ مخاطب به راحتی در لیست گوگلمپ از قسمت Write a review میتواند نظرش را برای شما بنویسد اما به این معنی نیست که هر کسی این کار را برای شما انجام میدهد.
میتوانید از اطرافیان یا از مشتریهایتان درخواست کنید در این قسمت برای شما نظرشان را بگذارند و خودتان هم باید در پاسخ به نظرات فعال باشید چرا که وقتی مخاطب پاسخ شما را میبیند ترغیب میشود نظرش را بیان کند. بهرحال نظرات همانقدر که شیرین به نظر میرسند میتوانند مخرب هم باشند و این دیگر به نحوه خلاقیت و توانایی حل مسئله شما در مدیریت مشتریان ناراضی دارد.
۶- لیست گوگلمپتان را یکدست نگه دارید
گوگل کسبوکارهایی را که چندین شماره تلفن یا آدرس مغایر دارند را نامعتبر میداند و لیستهایی که دو بار ساخته شدهاند را یکیشان را حذف میکند. پس حواستان را جمع کنید که اطلاعاتی که وارد میکنید با تمام پلتفرمهای دیگر از جمله وبسایتتان مطابقت داشته باشد. وجود مغایرت و بینظمی هیچ کمکی به رتبهبندی شما در گوگلمپ نمیکند.
۷- به طور مرتب در google my business پست آپلود کنید
دقیقا مثل فیسبوک که شما پستی در آن آپلود میکنید، در اکانت google my business هم میتوانید پستگذاری انجام بدهید. این پست وارد لیست گوگلمپ شما میشود. پستگذاری مرتب و مداوم این سیگنال را به گوگل میفرستد که شما فعال هستید و اکانتتان برایتان مهم است. در نتیجه رتبهبندی بالاتری در انتظارتان خواهد بود.
علاوه بر این زمانی که مشتری شما را در گوگل سرچ میکند و در سرچ محلی به او نمایش داده میشوید، اگر قصد به خرید داشته باشد پستهای شما را کندوکاو میکند تا به سوالاتش برسد. در نتیجه پستهای مختلف فرصتی برای شما ایجاد میکند که مشتری بالقوه را جذب خودتان کنید.
استفاده از وبسایت برای افزایش رتبه در گوگلمپ
تا به اینجا اقداماتی را گفتیم که مستقیما از اکانت google my business و خود گوگلمپ قابل دسترسی و ویرایش بود. اما از اینجا به بعد اقداماتی که باید انجام شود در وبسایت خواهد بود و کمک شایانی به رتبهبندی لیست گوگلمپ خواهد کرد.
۸- از ریسپانسیو بودن وبسایت اطمینان حاصل کنید
اولین و مهمترین نکتهای که باید در نظر بگیرید، ریسپانسیو بودن وبسایتتان است، به این معنی که با هر دستگاهی سازگاری داشته باشد و با هر سایز صفحهای خودش را مطابق کند. دلیل این اهمیت این است که لیست گوگلمپ شامل لینکی است که به وبسایت شما ختم میشود و طبق تحقیقات، حدود 60% از افراد از طریق تلفن همراهشان سرچ گوگل انجام میدهند. پس اگر لینک شما در لیست، کاربر را به وبسایتی هدایت کند که نامرتب و زوم شده نمایش داده میشود، شامل لینکهای شکسته باشد یا سرعت لود آن کم باشد، به رتبهبندی گوگلمپ شما آسیب وارد میشود.
۹- از کلمات کلیدی محلی در وبسایت استفاده کنید
دومین راهی که برای رتبهبندی گوگلمپ از طریق وبسایت وجود دارد هدفگیری کلمات کلیدی محلی است. البته این کار باعث میشود رتبه وبسایت شما در سرچ گوگل بالاتر برود اما در سرچ محلی هم تاثیر به سزایی دارد.
پس سعی کنید در صفحات اصلی وبسایت از کلمات کلیدی استفاده کنید که شامل اسم محل جغرافیایی که در آن فعالیت میکنید باشد. صفحاتی مانند صفحه خانه، درباره ما، تماس با ما، صفحه محصولات و خدمات و حتی پستهای وبلاگ. نه تنها در عنوان صفحه، بلکه در هدینگ، بدنه متن، تگ تصاویر، کپشن و URL ها سعی کنید از کلمات کلیدی محلی هم استفاده کنید. اینکه مدام در وبسایتتان بر محل جغرافیایی خاصی تاکید کنید و در آن منظم باشید به گوگل سیگنال قاطعتری برای رتبهبندی کسبوکار شما در گوگلمپ برای ان محل خاص میدهد.
۱۰- نقشه گوگل را در وبسایتتان قرار دهید
یکی دیگر از روشهای افزایش رتبه در گوگلمپ، قرار دادن نقشه گوگل در وبسایت است که بیشتر کسبوکارها در صفحهی تماس با ما یا ارتباط با ما آن را قرار میدهند. این کار به گوگل میفهماند که کسبوکار شما دقیقا همان محلی قرار گرفته است که در لیست گوگلمپ شما هم موجود است. تایید آدرس و یکپارچگی آن باعث افزایش اعتماد گوگل میشود و در رتبه شما تاثیر به سزایی ایفا میکند.
برای قرار دادن نقشه گوگل در وبسایت، باید ابتدا وارد گوگلمپ شوید و اسم کسبوکارتان را سرچ کنید. روی گزینه Share کلیک کنید و تب “Embed a map” را انتخاب کنید. حالا لینکی به شما داده میشود که این لینک را در هر کجای وبسایت میتوانید قرار دهید. (بهتر است در صفحه تماس با ما قرار بگیرد).