اگه تو زمینه وبسایت یا سئو فعالیت میکنید،
احتمالا برای یک بار هم که شده اصطلاح ریدایرکت (redirect) به
گوشتون خورده و سوال ریدایرکت چیست براتون پیش اومده. در یک نگاه کلی ریدایرکت
کردن به معنی انتقال کاربران و موتورهای جستجو به یک آدرس (URL) متفاوت هست. یعنی کاربر یه آدرس رو
تو مرورگر جستجو میکنه و شما با استفاده از ریدایرکت، اون رو به آدرس دلخواهتون
هدایت می کنید. قبل از اینکه دقیق تر به بررسی ریدایرکت کردن، کاربرد ریدایرکت و
تفاوت دو ریدایرکت مهم ۳۰۱ و ۳۰۲ بپردازیم، به مثال زیر توجه کنید.
یک مثال: شما تو یه خونه بزرگ زندگی میکنید
که ۲ ورودی A و B داره. بنا به دلایلی شما نمیخواید
تو ورودی
B از مهمونها استقبال کنید. پس یه
مسیر درست میکنید که افرادی که از ورودی B وارد میشن رو به سمت ورودی A هدایت کنه تا شما اونجا به استقبالشون برید.
درواقع شما مهمون ها رو از در
B به A ریدایرکت کردید.
حالا که مفهوم ریدایرکت رو می دونید، سوالی که
احتمالا براتون پیش میاد اینه که
redirect چه فایده ای داره و چه زمانی باید
از ریدایرکت استفاده کنیم. اول از همه باید بدونید ما فقط یه نوع ریدایرکت نداریم
و بر اساس روشی که با اون کاربران و موتورهای جستجو رو انتقال میدیم، ریدایرکت ها
به چند دسته تقسیم میشن، درواقع انواع ریدایرکتداریم که مهم ترین اونها ریدایرکت ۳۰۱و ریدایرکت ۳۰۲ هست.
همونطور که گفتیم با استفاده از ریدایرکت هم
موتورهای جستجو رو به آدرس جدید منتقل می کنیم و هم کاربران رو. از نگاه کاربر هر
دو نوع ریدایرکت کار مشابهی انجام میدن؛ چون هر دو روش کاربر رو به صفحه هدفهدایت می کنند و درواقع برای کاربر
فرقی نداره ما از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنیم یا ریدایرکت ۳۰۱. اما برای ربات گوگل خیلی مهمه که ما دقیقا از چه نوع
ریدایرکتی استفاده کردیم.
پس شما هم به عنوان متخصص سئوباید موقع ریدایرکت کردن خیلی دقت
کنید که از چه نوع ریدایرکتی استفاده می کنید تا مشمول تاثیر مثبت ریدایرکت در
سئو بشید. ما در اینجا قبلا به طور مفصل
درباره ریدایرکت ۳۰۱ و تاثیرش در سئو و روش انجام
ریدایرکت ۳۰۱ صحبت کردیم حتما اون مقاله رو
بخونید و بالای ۱۰۰ نظر داره و کلی کدهای مهم داره.
ولی تو این مقاله از سری آموزش های سئوبا تعریف ریدایرکت ۳۰۲ آشنا می شیم، کاربردش رو یاد
می گیریم، تفاوت 301 redirect و 302 redirectرو بررسی می کنیم و درنهایت چندتا
از اشتباهات رایج در ریدایرکت کردن رو بهتون آموزش میدیم. پس تا پایان با ما همراه
باشید تا بتونید نحوه صحیح استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ رو یاد بگیرید.
ریدایرکت ۳۰۲ یا ریدایرکت موقت چیست و آیا برای سئوی سایت ما تاثیری دارد یا خیر؟
یک مثال مهم برای درک بهتر: فرض کنید شما تا مدت محدودی تو
ورودی B تعمیرات دارید و تو این مدت باید
مهمون ها رو به ورودی
A هدایت کنید. اما بعد از اتمام
تعمیرات دوباره از ورودی
B هم به طور مستقل استفاده میکنید.
درواقع شما مهمون ها رو به صورت موقت ریدایرکت
کرده بودید که بهش ریدایرکت ۳۰۲ گفته
میشه. توی فضای وب هم ممکنه شما بخواید
یکی از صفحاتتون رو به دلایلی (مثل تغییر طراحی صفحه) مدتی از دسترس بازدیدکنندگان
خارج کنید. اما برای اینکه کاربران و مشتریان شما بتونند به محتوای مورد نیازشون
دسترسی پیدا کنند، این صفحه رو موقتا روی یه آدرس دیگه ریدایرکت میکنید. با
استفاده از ریدایرکت موقت ۳۰۲ به گوگل اعلام میکنیم تصمیم
نداریم صفحه مورد نظر رو برای همیشه از دسترس کاربران خارج کنیم. پس گوگل همچنان URL قدیمی رو ایندکس میکنه و تو نتایج
نگه میداره.
تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱
همه ما می دونیم که گوگل یه موجود
بسیار سختگیره و به هیچ سایت و صفحه ای الکی اعتبار نمیده. پس وقتی شما به گوگل
میگید صفحه ای ریدایرکت ۳۰۲ شده، از اونجایی که شما از
ریدایرکت موقت استفاده کردید، هیچ گونه ارزش و اعتباری از آدرس مبدا به آدرس جدید
منتقل نمیشه؛ در واقع تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱ همینه که ریدایرکت موقت ۳۰۲ ارزش رو منتقل نمی کنه و همین باعث
میشه کاربردش محدودتر بشه و برای بهینه
سازی سایتخیلی مناسب نباشه، البته بستگی هم
داره و باید دید برای چه کاری استفاده میشه. با این حال به جز برخی موارد محدود،
خیلی ازش استفاده نمیشه.