طراحی سایت Mobile first، این روزها بسیار رایج است و حتما شما دوستان عزیز، تاکنون درباره الگوریتم mobile-first index و نقش طراحی mobile-first در سئو سایت چیزهایی شنیده اید. اما آیا می دانید چگونه سایت خود را با الگوریتم mobile-first index گوگل مطابقت دهید؟ احتمالا سوالاتی مانند موارد زیر برایتان پیش آمده است:
منظور از طراحی Mobile first چیست؟
آیا طراحی mobile first همان طراحی واکنش گرا یا طراحی سایت ریسپانسیو می باشد؟
تفاوت طراحی mobile first با طراحی واکنشگرا چیست؟
چه استراتژی هایی برای ایجاد سایت های Mobile first وجود دارد؟
ما در این مقاله پرسش و پاسخ سئو، می خواهیم به این سوالات رایج شما پاسخ دهیم و در پایان به ارائه معرفی برترین استراتژی های طراحی وب سایت های Mobile first خواهیم پرداخت. از شما دعوت می کنم این مقاله را تا انتها با دقت بخوانید و برای طراحی mobile-first سایت خود اقدام کنید.
چرا طراحی Mobile first یا mobile-first design تنها استراتژی موثر در سال 2019 است؟
هر کسی می داند که موبایل، تبدیل به هدف نهایی شده است. در واقع، حتی احتمال زیادی وجود دارد که شما همین مقاله را هم با دستگاه موبایل خودتان مطالعه کنید!
هنوز مثل آدم های پیر که به سختی می توانند عادات خودشان را تغییر دهند، بسیاری از افراد هنوز وبسایت های خودشان را برای کامپیوترهای دسکتاپ طراحی می کنند و سپس سعی می کنند آن ها را برای دستگاه های موبایل متناسب سازند. وصله از این ناجور تر نمی شود!
کاملا ساده است؛ این روش به هیچ وجه جواب نمی دهد. چرا شما باید برای یک واسط که دیگر مثل قبل کار نمی کند سایت های خودتان را طراحی کنید (منظورمان دسکتاپ است) و سپس سعی کنید تکنولوژی جدید را در آن جای دهید؟ قطعا روش کاری شما نباید به این صورت باشد.
چرا به جای آن، وبسایتی را ایجاد نمی کنید که برای دستگاهی باشد که اکثر مردم حالا از آن استفاده می کنند و همچنین برای دسکتاپ هم کار کند؟
گوگل به صورت شفاف بیان کرده که حالا اولویت با موبایل است و mobile first بودن سایت ها، یکی از مهم ترین موضوعات است. حالا زمان آن رسیده که از گذشته ها بگذرید، زیرا اکنون 5 میلیارد کاربر موبایل حضور دارند که قرار هم نیست که این تعداد کمتر شود.
به همین دلیل طراحی برای دسکتاپ کاملا اشتباه است و طراحی سایت واکنش گرا برای موبایل هم شاید کافی نباشد. در نتیجه استراتژی های طراحی سایت Mobile first، برترین استراتژی در 2019 می باشد.
زمان آن رسیده که طراحی کنش گرا برای وبسایت را کنار بگذاریم
فرض می کنیم که شما به یک قطار نیاز دارید. شما یک قطار سریع می خواهید، قطاری که می تواند شما را در دو ساعت از پاریس به لندن برساند (اگر واقعا این قطار وجود دارد، فرض کنید که هنوز این قطار ساخته نشده). آیا شما اول یک قطار زغال سنگی درست می کنید و بعد آن را به یک قطار برقی دیزلی سریع السیر تبدیل می کنید؟ قطعا خیر زیرا این کار، اتلاف وقت و هزینه به صورت مسخره است، به خصوص به این دلیل که قطار های سرعت بالا می توانند روی ریل های عادی کار کنند در نتیجه شما نیاز ندارید اول یک قطار زغال سنگی درست کنید.
در واقع، این کاری است که اکثر افراد در زمینه طراحی سایت برای موبایل انجام می دهند. آن ها نخست یک سایت را برای دسکتاپ طراحی می کنند، سپس تلاش می کنند تا این سایت بر روی موبایل عملکرد خوبی داشته باشند در حالی که آن ها باید سایتی را طراحی کنند که بر روی هر دو نسخه، عملکرد خوبی داشته باشد.
قبل از این که ما بخواهیم نحوه طراحی وبسایت های mobile first را به صورت دقیق بررسی کنیم، ما باید در رابطه با طراحی واکنش گرا صحبت کنیم.
تفاوت بین طراحی واکنش گرا برای موبایل و طراحی mobile first چیست؟ آیا در اصل این دو طراحی مشابه نیستند؟ به هیچ وجه!
آیا طراحی واکنش گرا برای موبایل و طراحی mobile first، مشابه هم هستند؟
طراحی های واکنش گرا برای وبسایت و طراحی mobile first بخش های مشابهی دارند، اما روش ها، رویکردها و استراتژی های آن ها کاملا متفاوت است.
تفاوت طراحی سایت واکنشگرا و طراحی سایت Mobile first
واکنش گرا بودن نسبت به موبایل، یک روش طراحی فنی وبسایت است که در آن، CSS برای تنظیم کردن سایت نسبت به دستگاه مورد استفاده برای بازدید از سات، اجرا می شود. این کد نویسی پیچیده تر می باشد و این طراحی، نیاز سازگاری با دسکتاپ را در اولویت قرار می دهد. به بیان دیگر، این وبسایت ها نخست برای کاربر های دسکتاپ ساخته می شوند و سپس، برای کار بر روی دستگاه های موبایل، متناسب می شوند.
اما در طرف دیگر، روش mobile first، یک استراتژی طراحی می باشد. در حالی که این روش از یک قالب کنش گرا نسبت به موبایل استفاده می کند، نیاز کاربران موبایل را در اولویت قرار می دهد. به جای ایجاد کردن یک وبسایت دسکتاپ و سپس متناسب سازی آن برای کاربران موبایل، شما وبسایتی را ایجاد می کنید که اکثریت کاربران (کاربران موبایل) را در اولویت قرار می دهد.
وبسایت های موبایل سال ها مانند یک چاره اندیشی برای سایت ها بوده است. اما هنوز 52.64% از تمام ترافیک اینترنت از طریق دستگاه های موبایل ایجاد می شود.
با اجرای هفت استراتژی زیر، شما وبسایت هایی را طراحی می کنید که در واقع برای موبایل طراحی شده است و فقط برای دسکتاپ نمی باشد.
برترین استراتژی های طراحی وب سایت های mobile first در سال 2019
طراحی برای روش mobile first قرار نیست خیلی پیچیده باشد. همچنین با افزایش کار های فریلنسری و اقتصاد گیگ (جایگاه های شغلی به صورت موقتی)، پیدا کردن طراحان حرفه ای، خیلی کار سختی نیست.
در نتیجه شما باید کار خودتان را شروع کنید و نیاز کاربران موبایل را در اولویت قرار دهید.
با استفاده از روش زیر، شما می توانید کاربران موبایل خودتان را در اولویت قرار دهید و ابزار مختلفی را برای اجرای ساده تر این طراحی، به کار بگیرید.
درج محتوای کمتر
در رابطه با محتوا، کمتر، بهتر است! (واقعا!)
صبر کنید، الان دقیقا چه گفتیم؟ محتوای طولانی تر بهتر نیست؟
خب این حالت بستگی دارد (این پاسخ، محبوب ترین پاسخ در اینترنت است)
در واقع پست های طولانی تر و عمقی تر می توانند نه برابر مشتری هدایت شونده بیشتری نسبت به پست های کوتاه ایجاد کنند.
اما، خواننده های موبایل، صفحه نمایش های کوچکی را پیش روی خودشان دارند.
محتوای شما برای این که با اولویت موبایل طراحی شوند، باید خلاصه و شفاف باشد، در نتیجه وقتی که می خواهید استراتژی های وبلاگ نویسی خودتان را شروع کنید، حتما باید طراحی Mobile first را در نظر داشته باشید.
راه حل: شما باید با استفاده از یک ابزار گرامر، محتوای خودتان را دقیق و منحصر به فرد نگاه دارید تا بتوانید اطلاعات دقیق را در کوتاه ترین حالت، ارائه کنید. شما باید متن خودتان را تا جایی که می توانید به پاراگراف های کوتاه تبدیل کنید.
ساده نگاه داشتن سایت
استفاده از حداقل منابع، در حال حاضر یکی از گرایش های جدید در تمام ابعاد زندگی است. حقیقت این است که افراد عاشق سادگی هستند. سادگی باعث کاهش اضطراب، بهبود شفافیت و افزایش رضایت مندی می باشد.
این موضوع برای طراحی وبسایت هم صدق می کند. در واقع الان در طراحی وبسایت، کوتاه بودن و ساده بودن بهتر است. شما باید المان هایی را در وبسایت خودتان نگاه دارید که واقعا ضروری هستند و بقیه موارد را کنار بگذارید.
“اما، چطور می توانیم مشخص کنیم سایت ما دقیقا به چه چیزهایی نیاز دارد؟ از خودتان بپرسید آیا فلان چیز باعث رضایت مشتری شما می شود؟ در این صورت، باید المان مد نظر خودتان را نگاه دارید.
در رابطه با هر المان، از خودتان بپرسید آیا واقعا ضروری است یا خیر. به عنوان مثال، آیا مثلا می توانید تعداد سوالات فرم های تماس را کاهش دهید؟
آیا می توانید تعداد لینک های موجود در منوی ناوبری خودتان را کاهش دهید؟
در ادامه، ما شش نکته دیگر را برای ساده سازی سایت به شما ارائه می کنیم:
کاهش تعداد صفحات سایت
اضافه کردن ویژگی های جستجوی بهتر تا کاربران بتوانند چیزی که می خواهند را پیدا کنند.
افزایش فضای سفید برای کاهش ظاهر غم و اندوه
استفاده از فونت های ساده و بزرگتر
حفظ حداکثر دو ستون برای صفحات موبایل
راه حل : سعی کنید سایت خودتان را ساده نگاه دارید. از شر دکمه های کوچک، تصویر های بی فایده و فرم های طولانی خلاص شوید!
طراحی mobile first دکمه فراخوان CTA
هیچ چیزی بدتر از این نمی باشد که شما بر روی یک لینک در دستگاه موبایلتان کلیک کنین اما لینک باز نشود زیرا در حالی که سایت اصلی با موبایل سازگار است، اما صفحه فرود آن لینک با موبایل سازگار نیست.
یا مثلا یکی دیگر از مشکلات این است که شما وارد یک سایت می شوید اما نمی توانید فرم های تماس آن را پر کنید.
دکمه های فراخوان عمل شما تنها در صورتی موثر هستند که برای موبایل طراحی شده باشند. در غیر این صورت، شما مشتری ها و فروش زیادی را از دست می دهید.
راه حل: دیگر پول و وقت خودتان را هدر ندهید. مطمئن شوید که CTA شما هم به صورت mobile first طراحی شده باشند. لینک های خودتان را بررسی کنید و فراخوان های عمل سازگار با موبایل مانند پیام های متنی SMS و چت های زنده را در نظر بگیرید.
همچنین، قیف تبدیل مشتری های موبایل شما باید با ویژگی های جدید مانند ویبره موبایل با کلیک بر روی دکمه، تجارب خرید اینترنتی به صورت تمام صفحه در موبایل و جمع آوری امضا را در خود داشته باشد.
برقراری ارتباطات موبایلی به سادگی
موضوعی مهم: کاری کنید ارتباطات موبایل، ساده شود.
قطعا هیچ شکی نیست که دستگاه های موبایل باعث شده نحوه ارتباط ما با هم و با برندهای مختلف، تغییر کند.
آیا می دانستید که 97% از آمریکایی ها گزارش کردند که آن ها حداقل یک پیام کوتاه را در روز ارسال می کند؟ تحقیقات نشان داده که افزایش در پیام های کوتاه باعث افزایش در اضطراب مرتبط با تماس های تلفن همراه شده است.
افراد حالا می خواهند به سوالات شان پاسخ داده شود و همیشه می خواهند سریع به پاسخ مد نظرشان برسند.
همچنین آن ها مایل هستند در صورت امکان، مجبور به تماس گرفتن نباشند.
آیا شما روش های تولید محتوای خودتان را به صورتی تنظیم کرده اید که مطابق با نیازهای مشتری های امروزی باشد؟ در غیر این صورت، احتمالا شما مشتری های خودتان را ناراضی می کنید حتی بدون این که متوجه شوید. حالا زمان آن رسیده که این شرایط را تغییر دهید. خوشبختانه، ابزار بسیار زیادی برای تغییر ساده این شرایط وجود دارد.
مثلا شما می توانید از یک ابزار نرم افزاری مانند Freshdesk استفاده کنید تا ارتباطات مشتریان خودتان را در کانال ها و دستگاه های مختلف، مدیریت کنید. این برنامه مکالمه های قبلی را پیگیری می کند، درخواست های ورودی را اولویت بندی می کند و حتی به شما کمک می کند تا این روند را به صورت خودکار آماده کنید
همچنین شما باید یک چت زنده و یا یک چت بات را هم به وبسایت خودتان اضافه کنید تا وبسایت شما برای کاربران موبایل، حالت تعاملی بهتری داشته باشد. در صورتی که می خواهید یک روش تبدیل ساده را به دست بیاورید، همین چت زنده بهترین روش است. چت بات ها، یک روش بسیار ساده برای ایجاد تجربه عالی برای کاربران موبایل بدون تغییرات گسترده در وبسایت می باشد.
راه حل: شما باید از تکنولوژی های مختلف مانند چت بات ها و نرم افزار های کمکی سازگار با موبایل استفاده کنید تا ارتباطات موبایل در وبسایت شما، ساده شود.
طراحی های گرافیکی با اولویت موبایل
شما ممکن است با خودتان بگویید “آیا طراحی گرافیکی واقعا در رابطه با mobile first مهم است؟” پاسخ ما یک بله بسیار قوی است!
یک مطالعه در رابطه با ارزش طراحی گرافیکی نشان داد شرکت هایی که بر روی طراحی گرافیکی تمرکز دارند، نسبت به شرکت های دیگر 200 درصد عملکرد بهتری داشتند. وبسایت هایی که طراحی خوبی دارند همچنین به عنوان وبسایت های قابل اعتماد، به یاد ماندنی و با کارایی ساده تر در نظر گرفته می شوند.
در نتیجه، طراحی گرافیکی mobile first باید به چه صورتی باشد؟
بر اساس Venngage، بیشتر گرایش های طراحی های گرافیکی در سال 2019 به صورت زیر است:
رنگ های شفاف
عناصر تایپوگرافی قوی
فضاهای هندسی و الگوهای انتزاعی
طرح های رنگی متضاد و روشن
طراحی های پویا و متمایز
طراحی های کاملا ساده
طراحی ها و نمایش های دستی و اصیل
تصویر های واقعی
این موارد به صورت عملی به چه معنی هستند؟
شما باید از شکل های درشت، خط های شفاف و رنگ های روشن و المان های تایپوگرافی استفاده کنید. شما باید از فضای سفید استفاده کنید که هم از نظر بصری باعث روان تر شدن طراحی می شود و ناوبری توسط کاربران موبایل را ساده تر می کند.